Chorzów chciał rozebrać estakadę, która zdaniem władz miasta zagraża bezpieczeństwu, ale na to nie zgadza się GING – Główny Inspektorat Nadzoru Budowlanego właśnie odrzucił odwołanie miasta w sprawie estakady.
Przypomnijmy Wojewódzki Inspektorat domagał się wzmocnienia estakady i przywrócenia jej do ruchu. Chorzów się odwołał, uznając, że to bez sensu. I estakadę trzeba rozebrać. Tymczasem GINB domaga się od władz Chorzowa przedstawienia kompleksowego planu naprawy estakady drogowej, która od miesięcy budzi poważne obawy o stan techniczny. Wiadukt stanowiący ważny fragment układu komunikacyjnego w kierunku Katowic i Świętochłowic. Został wyłączony z ruchu wiosną tego roku.
Według GINB, chorzowski samorząd ma obowiązek nie tylko monitorować konstrukcję, ale też opracować i przedstawić konkretne rozwiązania naprawcze. Inspektorzy chcą poznać szczegółowy harmonogram działań oraz sposób zapewnienia bezpieczeństwa użytkownikom obiektu do czasu przeprowadzenia remontu. Urzędnicy z Warszawy oczekują, że miasto wskaże, w jaki sposób zamierza przywrócić pełną nośność i trwałość konstrukcji. GINB nakazał Miejskiemu Zarządowi Ulic i Mostów dostarczenie do 28 lutego 2026 roku ekspertyzy estakady nad chorzowskim rynkiem. Miasto ma opisać, w jakim stanie jest estakada, a dalej przedstawić prace, które doprowadzą do właściwego stanu technicznego obiektu!
Ekspertyza, na którą powołuje się miasto wykazuje liczne spękania betonu, zniszczenia dylatacji i korozję elementów stalowych. GINB przypomina, że utrzymywanie w ruchu obiektu o ograniczonej nośności bez podjęcia skutecznych działań może stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa publicznego. W razie dalszej bezczynności inspektorat rozważa możliwość nałożenia na miasto kar administracyjnych lub skierowania sprawy do prokuratury. Władze Chorzowa zapowiadają, że prace nad dokumentacją techniczną już trwają i plan naprawy zostanie przedstawiony jeszcze w tym roku.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.