 
							Przyjęcie długoterminowej strategii dekarbonizacji oraz reforma rynku mocy premiująca zasoby niskoemisyjne - trafiły do rekomendacji “protokołu zbieżności“ z Białej Księgi PRECOP 2025, ustalającego główne kierunki polityk rozwojowych Polski ponad podziałami politycznymi.
Białą Księgę zaprezentowano w środę w Katowicach, pierwszego dnia PRECOP 2025, krajowej konferencji poprzedzającej tegoroczny szczyt klimatyczny COP30 w brazylijskim Belem.
Jak wyjaśnił dyrektor wykonawczy głównego organizatora PRECOP 2025, organizacji UN Global Compact Network Poland, Kamil Wyszkowski, Biała Księga powstała, ponieważ “inni to robią“.
- Inni potrafią prowadzić polityki rozwojowe ponad podziałami politycznymi. Jeżeli Polska ma aspiracje być w grupie G20, powinna czerpać doświadczenia od tych państw, które swój rozwój budują w oparciu o długofalowe procesy budowane na bazie consensusu, mądrego kompromisu i w których nie ma zwrotów od tych długofalowych polityk - powiedział Wyszkowski.
- Na tym polega zrównoważony rozwój, żeby się co do kwestii strategicznych dogadać, uzgodnić protokół zbieżności - właśnie go zaproponowaliśmy w Białej Księdze, a następnie go wdrażać - nie przez kadencję jednego rządu, ale przez kilka lub kilkanaście kadencji - wskazał szef UN Global Compact Network Poland.
- Polsce udało się przystąpić do Unii Europejskiej w 2004 r. Teraz musimy wyznaczyć sobie kolejne ambitne cele, aby z tego trendu rozwojowego nie wypaść - dodał Wyszkowski.
Jak podkreślił, pod przygotowanym pod tym kątem “protokołem zbieżności“ podpisali się m.in. Jerzy Kwieciński, Michał Boni czy Janusz Steinhoff, a także Elżbieta Bieńkowska, Janusz Piechociński, Jadwiga Emilewicz, Janusz Kurtyka, Marcin Korolec, Maciej Nowicki, Danuta Huebner czy Maciej Grabowski. To byli ministrowie w poprzednich rządach, odpowiedzialni m.in. za politykę rozwojową, środowisko czy gospodarkę.
“Protokół zbieżności“ zawiera skonsolidowane rekomendacje w ośmiu kluczowych obszarach, w których przedsiębiorstwa zrzeszone w Radzie Biznesowej przy PRECOP dostrzegły największą potrzebę wsparcia ze strony administracji państwowej.
W zakresie procesu legislacyjnego i koordynacji regulacji postuluje się ujednolicenie i cyfryzację procesu tworzenia prawa (model “one-stop-shop“), zwiększenie udziału społeczeństwa i ekspertów, większą stabilność, jasność i spójność przepisów, wprowadzenie oceny wpływu klimatycznego (Climate Impact Assessment) oraz koordynację międzysektorową.
Co do transformacji energetycznej i zarządzania energią rekomendacje obejmują przyjęcie jasnej, długoterminowej strategii dekarbonizacji niezależnej od cykli politycznych, ułatwienia regulacyjne dla OZE i infrastruktury sieciowej, elastyczność systemów wsparcia (w tym zwiększenie finansowania innowacji) oraz reformę rynku mocy premiującą zasoby niskoemisyjne. Podkreślono też wagę wykorzystania środków z EU ETS i instrumentów finansowych dla technologii wychwytywania i składowania dwutlenku węgla (CCS/CCU).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
 
								