Rada Ministrów przyjęła tzw. mandat negocjacyjny dla rewizji Krajowego Planu Odbudowy - poinformowała w piątek minister funduszy Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz. Z KPO usunięte mają zostać dwa podatki od aut spalinowych, a część pożyczkowa Planu ma zostać zmniejszona o 21,5 mld zł.
Jak wskazała minister funduszy i polityki regionalnej, jednym z głównych celów rewizji KPO jest przekierowanie części środków grantowych na inwestycje, na które są one potrzebne. MFiPR w komunikacie sprecyzowało, że z części grantowej planu ok. 6,6 mld zł zostanie przesuniętych na inne inwestycje.
- Rada Ministrów właśnie przyjęła mandat negocjacyjny do rewizji Krajowego Planu Odbudowy. To jest zmiana, która ratuje środki inwestycyjne - przede wszystkim chodzi oczywiście o część grantową - przekierowując je na potrzebne i realizowalne inwestycje oraz takie inwestycje, na które jest popyt społeczny i potrzeba społeczna - powiedziała podczas piątkowej konferencji prasowej Pełczyńska-Nałęcz.
Dodała, że środki te mają zostać przekierowane z inwestycji, które - jak wskazała - ze względu na opóźnienie KPO są niemożliwe do zrealizowania oraz z inwestycji, których realizacja pochłonęła mniej pieniędzy, niż przewidywano.
Pełczyńska-Nałęcz zwróciła również uwagę, że w ramach tej rewizji zmniejszona zostanie o 21,5 mld zł część pożyczkowa KPO (5,1 mld euro - PAP). Decyzję podjęto po dokonaniu przeglądu inwestycji i popytu na te inwestycje. W efekcie Polska chce zrezygnować ze środków, które mogłyby zostać niewykorzystane, ale - jak zaznaczyła - stanie się to bez kosztów dla państwa.
Minister wyjaśniła, że tym samym zmniejszy się budżet utworzonego w ramach poprzedniej rewizji Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności (FBiO) do 20 mld zł (obecnie wynosi on ok. 25 mld zł). Wcześniej od 3 do 5 mld zł ze środków FBiO miało zostać przeznaczone na inwestycję w tzw. Czerwoną Drogę (przedłużenie trójmiejskiej obwodnicy do portu w Gdyni - PAP), ale podjęto decyzję, że ta inwestycja zostanie zrealizowana ze środków krajowych, w pełni bezzwrotnych - wskazała. Dodała, że pozostałe w FBiO 20 mld zł zostaną rozdysponowane na wszystkie inne planowane w ramach tego funduszu inwestycje.
Pełczyńska-Nałęcz przekazała również, że w ramach rewizji z KPO zostaną usunięte dwa podatki od samochodów spalinowych, które zostały wpisane jako kamienie milowe do pierwotnej wersji KPO - chodzi o podatek od samochodów spalinowych oraz opłatę środowiskową od samochodów spalinowych używanych przez przedsiębiorców. Zaznaczyła, że obciążenia te zostaną zastąpione innymi reformami.
Wiceminister funduszy i główny negocjator ds. KPO Jan Szyszko wyjaśnił, że pierwsza z propozycji, jaka ma zostać przedstawiona Komisji Europejskiej, to określenie zasad przesyłu biogazu i biometanu. Druga to wprowadzenie systemu aukcyjnego dla instalacji OZE wytwarzających biometan. - Mówimy o rozwiązaniach systemowych, rozwiązaniach, które systemowo mają sprawiać, że odnawialne źródła energii, że zielona, czysta energia w Polsce będzie tańsza i łatwiejsza w dostępie - dodał.
Resort funduszy po raz pierwszy wynegocjował usunięcie z KPO podatku od samochodów spalinowych w ramach jednej z poprzednich rewizji w połowie 2024 r. Szyszko wyjaśnił, że był to pierwszy z trzech podatków od samochodów spalinowych zapisanych przez poprzednie władze w KPO i był to “powszechny podatek“ od posiadania samochodów spalinowych. - Takie rozwiązania mają jakiś sens w wysoko zurbanizowanych, zelektryfikowanych społeczeństwach, np. w Holandii i w Danii, ale nie w kraju, w którym występuje blisko 40-procentowe wykluczenie transportowe i posiadanie samochodu nie jest fanaberią - zaznaczył.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.