W Katowicach trwa jeden z największych projektów infrastrukturalnych ostatnich lat. Nowy wiadukt kolejowy nad ul. Mikołowską jest już na tyle zaawansowany, że od września 2025 r. pociągi kursują po jego części.
Dla kierowców jednak przejazd autem pod obiektem będzie możliwy dopiero na początku 2026 roku. To moment przejściowy w wieloetapowej przebudowie katowickiego węzła kolejowego.
Remont wiaduktu nad ul. Mikołowską to część większego przedsięwzięcia PKP Polskich Linii Kolejowych SA, zakładającego m.in. budowę nowych torów, wiaduktów, obiektów inżynieryjnych oraz przebudowę infrastruktury peronowej. Celem jest zwiększenie przepustowości stacji Katowice, oddzielenie ruchu kolejowego dalekobieżnego od ruchu aglomeracyjnego i znaczna poprawa komfortu dla pasażerów.
Nowe tory i konstrukcje są montowane etapami. Obecnie pociągi odjeżdżają i dojeżdżają pod wiaduktem od strony Załęża, tory są już czynne, choć droga dla samochodów pod wiaduktem nadal pozostaje zamknięta. Utrudnienia dla kierowców mają potrwać do momentu zakończenia budowy całego wiaduktu, czyli do początku 2026 roku. Według PKP PLK remont wiaduktu nad ul. Mikołowską zakłada zastąpienie dotychczasowych dwóch równoległych wiaduktów jednym, nowoczesnym obiektem. W planach są też obiekty na ul. Granicznej i Bagiennej. Prace obejmują nie tylko tory i konstrukcję wiaduktu, lecz także przebieg dróg dojazdowych, chodników i dróg rowerowych.
Mieszkańcy i kierowcy muszą się przygotować na utrudnienia: droga pod wiaduktem była zamknięta już od października 2024 r. Zmiany w organizacji ruchu są poważne - objazdy, zmienione kierunki ruchu, utrudnienia dla pieszych. Niewielka część pieszych przejść pozostaje dostępna, niekiedy przez perony lub przejścia podziemne. Do połowy 2026 r. PKP PLK przewiduje ukończenie większości zaplanowanych obiektów, wiaduktów, przystanków, peronów i układów torowych. Potem ruch samochodowy pod wiaduktem przy ul. Mikołowskiej ma być całkowicie przywrócony.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.