Realizowane przez Tramwaje Śląskie połączenie torowe ma umożliwić przejazd od strony Katowic do centrum przesiadkowego na chorzowskim rynku - poinformował we wtorek członek zarządu TŚ, dyrektor infrastruktury i rozwoju spółki Marcin Michalik.
Po zamknięciu chorzowskiej estakady drogowej nad miejskim rynkiem na początku czerwca br. wyłączone zostało z ruchu także centrum przesiadkowe zbudowane przez poprzednie władze miasta w północnej części rynku.
Przerwane zostało wówczas główne połączenie tramwajowe w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii - między Katowicami i Bytomiem. Odtąd tramwaje od zachodu dojeżdżają w rejon chorzowskiego Muzeum Hutnictwa, a od wschodu do pętli przy Stadionie Śląskim.
Wkrótce po zamknięciu estakady Tramwaje Śląskie uruchomiły połączenie docierające do centrum Chorzowa od południa: od zajezdni w Chorzowie Batorym, do ul. Wolności, obsługiwane dwukierunkowymi pojazdami. Aby umożliwić podobny dojazd od strony Katowic spółka musiała wykonać prace inwestycyjne.
Jak przekazał we wtorek wieczorem na swoim facebookowym profilu Marcin Michalik z Tramwajów Śląskich, do końca tygodnia potrwają prace przy budowie połączenia torowego przy ul. Katowickiej niedaleko Teatru Rozrywki. “Pozwoli to na dalszy przejazd tramwajów do centrum przesiadkowego na Rynku. Wartość prac to ok. 250 tys. zł“ - napisał Michalik.
Zamknięta estakada znajduje się w centrum Chorzowa - przebiega nad miejskim rynkiem. Biegnąca nią ul. Katowicka (droga krajowa nr 79) to kluczowe połączenie drogowe między Bytomiem a Katowicami. Według danych magistratu codziennie przejeżdżało nią ok. 45 tys. pojazdów.
Estakada została wyłączona z użytkowania na początku czerwca br. przez prezydenta miasta Szymona Michałka, ze względu na wyniki ekspertyzy wykazującej, że z powodu degradacji stalowych kabli sprężających konstrukcję obiekt w każdej chwili może ulec awarii lub katastrofie.
Wzdłuż estakady, w większości poniżej niej, przebiega główna linia tramwajowa Katowice - Bytom. W związku z zagrożeniem katastrofą połączenie to wyłączono z użytkowania, z czasem przeorganizowano natomiast linie autobusowe, aby jak największa ich część nadal mogła obsługiwać okolice rynku.
Wyłączenie z ruchu estakady spowodowało przeniesienie ruchu na lokalne, w większości nieprzystosowane do tego ulice, co szczególnie w godzinach szczytu powoduje poważne korki w Chorzowie i okolicznych miastach.
Lokalny samorząd zmierza do rozbiórki obiektu bez planów budowy alternatywnego połączenia; dotąd nie zaproponował nowego przebiegu DK79 w tym mieście.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.