1
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
8 września 2025 12:37 Prezentacja

Które systemy bezpieczeństwa naprawdę nas chronią, a które to tylko marketingowy chwyt?

fot: elements.envato.com

Wybór nowego samochodu to proces pełen trudnych decyzji, a gąszcz trzyliterowych skrótów opisujących systemy bezpieczeństwa potrafi przyprawić o zawrót głowy każdego kierowcę. Producenci prześcigają się w promowaniu innowacji, obiecując nam bezstresową i w pełni bezpieczną jazdę, jednak nie wszystkie z tych obietnic mają pokrycie w rzeczywistości. Ważne staje się więc odróżnienie technologii, które realnie chronią nasze życie, od kosztownych dodatków, będących jedynie zmyślnym chwytem marketingowym.

Jakie technologie faktycznie chronią i obniżają koszty?

Wśród dziesiątek dostępnych opcji, trzy systemy wyróżniają się udowodnioną skutecznością i realnym wpływem na bezpieczeństwo oraz koszty eksploatacji. Bezdyskusyjnym liderem jest automatyczne hamowanie awaryjne (AEB), które eksperci nazywają najważniejszym przełomem od czasu wynalezienia pasów bezpieczeństwa. Najnowsze badania z 2025 roku jednoznacznie potwierdzają, że system ten potrafi zredukować liczbę kolizji czołowo-tylnych o niecałe 50%, a jego najnowsze generacje osiągają już skuteczność powyżej tej wartości. Bez względu na rodzaj i liczbę dostępnych systemów ochrony, potrzebna jest także aktualna polisa – w obliczeniu składki pomoże kalkulator ubezpieczenia samochodu.

Na drugim miejscu podium znajduje się elektroniczna kontrola stabilności (ESC), czyli cichy bohater. W krytycznym momencie zapobiega utracie przyczepności, chroniąc przed poślizgiem czy dachowaniem. To stosunkowo tania technologia, ale oferuje gigantyczny zwrot z inwestycji w postaci redukcji wypadków o ponad 15% i zmniejszenia ryzyka poważnych obrażeń nawet o 35%. Równie istotnym wsparciem, szczególnie w warunkach miejskich i na autostradach, jest system monitorowania martwego pola (BSM). Skutecznie ogranicza ryzyko kolizji podczas zmiany pasa ruchu o niecałe 15%. Te systemy to absolutny fundament nowoczesnego, bezpiecznego samochodu.

Czy każdy elektroniczny asystent jest wart swojej ceny?

Niestety, wiele funkcji promowanych jako rewolucyjne ma znikomy wpływ na realne bezpieczeństwo, a czasem może nawet dekoncentrować kierowcę. Czołowym przykładem takiej technologii jest asystent utrzymania pasa ruchu (LKA), który w teorii ma korygować tor jazdy, jednak w praktyce bywa zawodny i irytujący. Badania przeprowadzone przez organizację AAA wykazały, że systemy te mają problemy z prawidłowym działaniem średnio co kilkanaście kilometrów, zwłaszcza na drogach o zatartych liniach lub w złych warunkach pogodowych. Jego nadmierna agresywność i fałszywe alarmy sprawiają, że wielu kierowców po prostu go wyłącza, przez co jego skuteczność w zapobieganiu wypadkom jest marginalna.

Podobnie ograniczoną wartość oferują inne popularne dodatki, takie jak system rozpoznawania znaków drogowych (TSR), który często mylnie interpretuje ograniczenia prędkości, czy monitorowanie zmęczenia kierowcy, sprowadzające się do wyświetlenia ikony filiżanki kawy. Nawet zaawansowane systemy sterowania głosem, reklamowane jako sposób na obsługę bez odrywania rąk od kierownicy, paradoksalnie mogą zwiększać rozproszenie, gdyż kierowcy skupiają się na wydawaniu komend zamiast na drodze. Te wszystkie funkcje wyglądają świetnie w katalogu, ale ich realny wkład w bezpieczeństwo jest często niewspółmiernie mały w stosunku do ich wysokiej ceny.

Jak mądrze skonfigurować auto, by nie przepłacić?

Należy pamiętać o pewnym paradoksie: choć nowoczesne systemy redukują liczbę zdarzeń drogowych, to w przypadku stłuczki znacznie podnoszą koszty napraw. Wymiana zderzaka naszpikowanego czujnikami, radarem i kamerami może kosztować krocie, podobnie jak uszkodzenie zaawansowanego reflektora. Dlatego tak ważne jest, aby oprócz obowiązkowego OC posiadać również dobre Autocasco – od HDI zapewni Ci odszkodowanie, gdy Twój pojazd zostanie uszkodzony lub ktoś go ukradnie.

 

Aby dokonać najlepszego wyboru, warto podzielić dostępne systemy na kilka kategorii, koncentrując się na tych, które oferują najwyższy zwrot z inwestycji w postaci realnej ochrony. Systemy o udowodnionej skuteczności (tzw. must-have) to automatyczne hamowanie awaryjne (AEB), elektroniczna kontrola stabilności (ESC), monitorowanie martwego pola (BSM) oraz kamera cofania. Przydatne dodatki, które warto rozważyć to adaptacyjny tempomat (ACC) i ostrzeganie o ruchu poprzecznym z tyłu. Do funkcji o niskim wpływie na bezpieczeństwo (można je pominąć) zaliczamy skomplikowane systemy automatycznego parkowania, rozpoznawanie głosu i gestów i nadmiernie agresywny asystent pasa ruchu (LKA).

Podczas zakupu nowego samochodu warto zachować przede wszystkim zdrowy rozsądek i oprzeć decyzję na twardych danych, a nie na marketingowych sloganach. Inwestycja w sprawdzone technologie, takie jak AEB, ESC i BSM, to najmądrzejszy krok, który realnie zwiększa bezpieczeństwo nasze i naszych pasażerów.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (wyłączono) pokaż wszystkie
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Ukraińcy przejmą polską kopalnię?
3 września 2025
20.9 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]