Według najnowszych danych ACEA (Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów), do końca lipca 2025 roku liczba nowych rejestracji samochodów osobowych w UE spadła o 0,7% w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Jednak sam lipiec przyniósł wyraźny wzrost – o 7,4% rok do roku. Wzrost i to znaczny zaliczyły także samochody elektryczne. Od początku roku zarejestrowano ich w UE ponad milion!
Od stycznia do lipca 2025 r. w UE zarejestrowano ponad milion (dokładnie 1,011,903) aut w pełni elektrycznych (BEV). To wzrost o blisko 40 proc. rok do roku i przełożenie na 15,6-proc. udział w rynku, wobec 12,5 proc. rok wcześniej. Ten segment rośnie więc najmocniej. Hybrydy klasyczne odpowiadają dziś za 34,7% rejestracji, a hybrydy plug-in za 8,6%. Jednocześnie auta benzynowe i diesle tracą znaczenie – ich udział w rynku spadł do 37,7%.
Polska na tle Europy
Choć średnia unijna wskazuje na szybki rozwój elektromobilności, w Polsce tempo zmian jest wolniejsze. Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), udział samochodów w pełni elektrycznych w rejestracjach nowych aut w naszym kraju wciąż nie przekracza 5%. Najczęściej wybierane są nadal auta spalinowe i hybrydowe, przy czym hybrydy – podobnie jak w całej Europie – zyskują coraz większą popularność.
Eksperci podkreślają, że barierą dla szybszego wzrostu udziału BEV w Polsce pozostaje wciąż skromna infrastruktura ładowania oraz wyższa cena zakupu pojazdów elektrycznych. Jednak programy dopłat, takie jak „Mój Elektryk”, stopniowo zwiększają atrakcyjność tego segmentu.Polski rynek – choć wciąż bardziej konserwatywny – wpisuje się w ogólnoeuropejski trend. Malejące znaczenie samochodów benzynowych i diesli wydaje się nieuniknione. W dłuższej perspektywie kierowcy w Polsce również będą częściej sięgać po auta elektryczne, szczególnie w miastach i w segmencie flot firmowych.
Więcej podobnych informacji znajdziesz na portalu energiapress.pl
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.