Samorząd Gliwic dostał zapewnienie ponad 66 mln zł unijnego dofinansowania do 17 inwestycji o łącznej wartości ponad 100 mln zł. 90 mln zł z tej kwoty będą łącznie kosztowały cztery nowe węzły przesiadkowe w różnych dzielnicach miasta.
Dwie z tych nowych inwestycji mają powstać przy stacjach i przystankach kolejowych, jedna ma znaleźć się w pobliżu dużej hali widowiskowo-sportowej, ostatnia będzie rozbudową istniejącej pętli autobusowej.
W grudniu 2022 r. w Gliwicach otwarto Centrum Przesiadkowe na dawnych terenach kolejowych po północnej stronie głównego gliwickiego dworca kolejowego. Jedna z większych takich inwestycji na południu kraju połączyła transport koleją i autobusami kosztem ok. 200 mln zł, z czego 130 mln zł pochodziło ze środków europejskich poprzedniej perspektywy.
Pod kątem perspektywy 2021-27 miasto przygotowało cztery kolejne inwestycje przesiadkowe o mniejszej skali. Pod tym kątem w ub. roku magistrat złożył wnioski do projektu “Mobilna Metropolia“ w priorytecie 3.1 transport miejski programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-27 (FEnIKS).
Jak poinformował w czwartek lokalny samorząd w swoim biuletynie, inwestycje te uzyskały teraz dofinansowanie z FEnIKS-a. Dwie z nich wiążą się z trwającą już, prowadzoną przez PKP PLK za ponad 500 mln zł modernizacją stacji kolejowej Gliwice Łabędy. Perspektywa wykonania kolejowych prac to 2028 r.
Już przed laty, na etapie ich planowania, gliwicki samorząd przygotował przebudową lokalnego układu drogowego w Łabędach, w rejonie przeprojektowanej stacji kolejowej. Prace, które miasto zamówiło w lipcu ub. roku za blisko 40 mln zł, obejmują też zatoki dla autobusów, parkingi park&ride i bike&ride czy nowe połączenia rowerowe. Uzyskane teraz w projekcie o wartości 47,3 mln zł dofinansowanie wynosi 31,96 mln zł.
Do 2028 r. spółka PLK w ramach prac w Łabędach ma wybudować nowy przystanek kolejowy Gliwice Kopernik, w rejonie estakady drogowej Jana Heweliusza. W jego sąsiedztwie miasto chce urządzić węzeł przesiadkowy m.in. z parkingiem na ponad 120 samochodów, zielenią i aranżacją przestrzeni nawiązującą do patronów miejsca. Ten projekt oszacowany na 15,39 mln zł ma dostać wsparcie 9,51 mln zł.
Następny miejski węzeł przesiadkowy przewidziano po przeciwnej stronie miasta, przy skrzyżowaniu ul. Pszczyńskiej i Kopalnianej, blisko Politechniki Śląskiej i hali PreZero Arena Gliwice. Ma on docelowo zostać połączony z przystankami autobusowymi przy ul. Pszczyńskiej i Kujawskiej. Przewidziano tam m.in. niewielki parking. Szacunkowy koszt projektu to 16,85 mln zł, dotacja wynosi 11,64 mln zł.
Czwarty węzeł, przy ul. Kozielskiej w dzielnicy Brzezinka, zaplanowano w miejscu istniejącej pętli autobusowej. Założono tam budowę dwóch przystanków, miejsc postojowych dla autobusów i kilku miejsc parkingowych dla samochodów. Miasto uzależniło realizację zadania od pozyskania środków z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Zapewnienie dotacji 7,69 mln zł ma pozwolić na realizację projektu oszacowanego na 11,13 mln zł.
Zgodnie z czwartkową informacją miasta kolejne środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego pozwolą na stworzenie nowej zielonej enklawy w centrum, między ul. Góry Chełmskiej a ul. Nadrzeczną. Za 4,05 mln zł, przy dotacji 3,06 mln zł, powstać ma tam bioróżnorodny park ze ścieżkami, zrewitalizowanym stawem, ławkami, stołami do gry w szachy i miejscami przyjaznymi rowerzystom.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.