W gminie Choczewo rozpoczęto przewierty HDD w ramach budowy morskiej farmy wiatrowej Baltica 2- poinformowała w czwartek firma Orsted. Połączą one morską część inwestycji z infrastrukturą lądową, dzięki czemu energia wiatrowa z Bałtyku trafi do krajowej sieci.
Jak poinformowała w przesłanym w czwartek komunikacie przedstawicielka Orsted Beata Głuszcz, przewierty będą realizowane w technologii HDD (Horizontal Directional Drilling). Umożliwia ona precyzyjne wykonanie przewiertów pod powierzchnią ziemi - bez potrzeby wykopów czy ingerencji w plażę i wydmy. Dzięki temu linie kablowe połączą część morską z lądową z poszanowaniem środowiska.
Każdy z czterech przewiertów będzie miał około 1,2 tys. metrów długości i zostanie wykonany na głębokości 20-30 metrów pod powierzchnią ziemi. Zadanie realizuje konsorcjum polskich firm ROMGOS Gwiazdowscy i ZRB Janicki.
“Po wyprowadzeniu kabli podmorskich na ląd, pod linią brzegową, morska część inwestycji spotka się z lądową“ - wyjaśnił cytowany w komunikacie prasowym dyrektor zarządzający projektu Baltica 2 Orsted Ulrik Lange.
Jak podkreślił prezes zarządu PGE Baltica Bartosz Fedurek, rozpoczęcie przewiertu HDD w Choczewie to kolejny ważny krok w realizacji projektu Baltica 2.
“To najmniej inwazyjny sposób pozwalający na instalację linii kablowych, nie wymagający zamknięcia części plaży na czas prac budowlanych. Jest to metoda bezpieczna, prowadzona na znacznej głębokości dzięki czemu jesteśmy w stanie przeprowadzić prace z poszanowaniem krajobrazu i środowiska naturalnego“ - podkreślił Fedurek.
Zakończenie przewiertów planowane jest na przełom 2025 i 2026 roku. Następnie rozpocznie się instalacja kabli eksportowych, które będą przesyłać na ląd energię elektryczną przetworzoną przez turbiny.
Mimo prowadzonych prac plaża w Choczewie pozostaje dostępna dla mieszkańców i turystów.
“Dojście do plaży jest możliwe wyznaczonymi trasami pieszymi. Inwestorzy proszą o respektowanie znaków informacyjnych oraz wytycznych ze strony pracowników budowy. Wszelkie prace będą koordynowane z lokalnymi władzami. W przypadku konieczności tymczasowych zmian organizacji ruchu, informacja o tym zostanie przekazana z wyprzedzeniem“ - podano w komunikacie.
Przedstawiciele spółki Orsted zapewniają, że przed rozpoczęciem prac wykonano kompleksowe badania środowiskowe zarówno w części morskiej, jak i lądowej. Trasę przewiertów wytyczono tak, by ominąć obszary cenne przyrodniczo - w tym stanowisko gniewosza plamistego (gatunku chronionego w Polsce), a także Wydmę Lubiatowską, uznawaną za jeden z najcenniejszych elementów lokalnej przyrody. Uwzględniono również lokalizacje objęte ochroną w ramach sieci Natura 2000.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.