REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
26 lipca 2025 10:00 Portal gospodarka i ludzie Opracował: Rafał Wąsowicz

Hybrydy dominują, a elektryki wciąż za wolno zdobywają rynek UE. Spadek benzyniaków

Jak wynika z najnowszego raportu Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów (ACEA), w pierwszym półroczu 2025 roku liczba rejestracji nowych aut w krajach UE zmniejszyła się o 1,9% r/r.
fot: pixabay

Choć rejestracje nowych samochodów w Unii Europejskiej spadają, transformacja napędowa nabiera tempa – hybrydy zyskują dominującą pozycję, a elektryki powoli, ale systematycznie zwiększają swój udział w rynku. Spadki notują za to auta spalinowe, co może zwiastować głębokie zmiany w strukturze zapotrzebowania na paliwa i energię.

Jak wynika z najnowszego raportu Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów (ACEA), w pierwszym półroczu 2025 roku liczba rejestracji nowych aut w krajach UE zmniejszyła się o 1,9% r/r. Spadek ten jednak maskuje fundamentalną zmianę zachodzącą w strukturze napędów wybieranych przez konsumentów.

Hybrydy (HEV) – najczęstszy wybór Europejczyków

Największym wygranym pierwszych sześciu miesięcy 2025 roku są samochody hybrydowe. Z udziałem 34,8% w rynku, stały się one najpopularniejszym typem napędu w Unii Europejskiej. Wzrost rejestracji odnotowano we wszystkich czterech największych rynkach: Francji (+34,1%), Hiszpanii (+32,8%), Włoszech (+10%) i Niemczech (+9,9%).

Popularność hybryd może wynikać zarówno z niższego kosztu zakupu w porównaniu do elektryków, jak i ograniczonej infrastruktury ładowania w wielu regionach UE. Dla sektora energetycznego oznacza to jednak, że pełne przejście na elektromobilność jeszcze się oddala.

Samochody elektryczne (BEV) – wzrost, ale poniżej oczekiwań

Choć samochody elektryczne zasilane akumulatorami (BEV) zwiększyły swój udział w rynku z 12,5% do 15,6% r/r, eksperci branżowi uważają, że to wciąż zbyt mało, by osiągnąć unijne cele transformacji transportu. Wzrosty sprzedaży odnotowano w Niemczech (+35,1%), Belgii (+19,5%) i Holandii (+6,1%), ale spadek we Francji (-6,4%) pokazuje, że popyt jest bardzo zróżnicowany regionalnie.

Wolniejsze tempo adopcji BEV może spowalniać oczekiwane zwiększenie zapotrzebowania na energię elektryczną w sektorze transportu, co ma bezpośredni wpływ na strategie inwestycyjne firm energetycznych oraz operatorów sieci.

Plug-iny (PHEV) wracają do gry

Zaskakujący wzrost (aż +41,6% w czerwcu r/r) notują hybrydy typu plug-in (PHEV), które przez ostatnie miesiące były w cieniu pełnych elektryków. Wzrosty rejestracji na poziomie ponad 50% w Niemczech, Hiszpanii i Włoszech pokazują, że konsumenci nadal cenią kompromis między zasięgiem a możliwością elektrycznego trybu jazdy w mieście.

Dla sektora energetycznego i paliwowego oznacza to większą niepewność: PHEV nadal korzystają z paliw kopalnych, ale coraz częściej sięgają po energię elektryczną z sieci, co komplikuje prognozy dotyczące zapotrzebowania na poszczególne nośniki energii.

Spadek rejestracji aut spalinowych

Największe zmiany dotyczą jednak segmentu tradycyjnych pojazdów spalinowych. Auta benzynowe i z silnikiem diesla łącznie straciły niemal 11 punktów procentowych udziału w rynku rok do roku. Benzyniaki stanowią dziś 28,4% rejestracji (spadek z 35,4%), a diesle – zaledwie 9,4% (spadek z 12,8%).

Największe spadki rejestracji benzyniaków zanotowano we Francji (-33,7%) i Niemczech (-27,8%). Dla sektora paliwowego to wyraźny sygnał o zmniejszającym się zapotrzebowaniu na tradycyjne paliwa silnikowe – trend, który w kolejnych latach może się tylko pogłębiać.

Więcej na ten temat na www.energiapress.pl

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Redukują liczbę górników i energetyków. Ile można dostać za odejście z pracy?
1 sierpnia 2025
9.3 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]