REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
24 lipca 2025 12:00 Portal gospodarka i ludzie Opracowała: AMC

Są powody do świętowania. Milionowy turysta w kopalni w tym roku!

Milionowi turyści w kopalni Wieliczka
fot: Kopalnia Soli Wieliczka

Wielicką kopalnię odwiedzili milionowi goście. Okazali się nimi Pani Justyna i Pan Marcin z Malborka, którzy solne progi przekroczyli wraz z dziećmi 23 lipca tuż przed południem. – Kupiliśmy na dzisiaj bilet rodzinny, były to ostatnie miejsca… także to super niespodzianka dla nas! – powiedzieli jednocześnie zaskoczeni i uszczęśliwieni Milionowi Turyści 2025. Zaszczytne miano przypada raz na milion, niemniej, jak podkreślają włodarze Kopalni Soli „Wieliczka”, każdy gość jest ważny i wyjątkowy.

Milionowi Turyści 2025 zostali podjęci z wszelkimi honorami. Na nadszybiu szybu Daniłowicza czekali na nich zarządzający trasą turystyczną: prezes  Kopalni Soli „Wieliczka” Turystyka Barbara Ptak, członek zarządu Kopalni Soli „Wieliczka” Turystyka Barbara Zięba-Godula oraz członek zarządu Kopalni Soli „Wieliczka” Wsparcie Mariusz Kot. Były fanfary, błyski fleszy oraz całe mnóstwo niespodzianek. Państwo Justyna i Marcin otrzymali w upominku zestaw solnych kosmetyków i pamiątek, voucher na pobyt w Hotelu Grand Sal oraz bilety na Koncert Noworoczny 2026.

- Bardzo nas cieszy fakt, że milionowi turyści przyjechali do Wieliczki z Malborka – miasta, w którym również znajduje się obiekt wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO: Zamek krzyżacki w Malborku (wpisany w 1997 roku). Oba zabytki – wielicki i malborski – przez lata zacieśniały współpracę, dzieląc się doświadczeniem i wspólnie rozwijając ofertę turystyczną - informuje Magdalena Kot z zespołu ds. PR i komunikacji.

W przeszłości prezes Marian Leśny gościł wielokrotnie przedstawicieli Malborka, m.in. w ramach współpracy z ówczesnym włodarzem zamku Mariuszem Mierzwińskim. Partnerstwo między polskimi obiektami UNESCO znacząco wzmacnia promocję dziedzictwa kulturowego zarówno w kraju, jak i za granicą.

- Każdego roku Milionowy Turysta przyjeżdża do nas wcześniej. Ponad dwa tygodnie szybciej niż w roku ubiegłym oraz dwa dni wcześniej niż w rekordowym roku 2019, w którym kopalnię odwiedziło prawie 1 862 tys. gości – zauważa Mariusz Kot, członek zarządu Kopalni Soli „Wieliczka” Wsparcie.

– Po raz pierwszy w historii Kopalni milionowego w danym roku turystę witaliśmy 20 lat temu, w grudniu 2005. Od kilku ostatnich lat przyjmujemy go latem. Rok 2025 pozwala mieć nadzieję na doskonały wynik: już teraz, licząc od stycznia do czerwca, zanotowaliśmy na podziemnych trasach o 19 tys. osób więcej niż w tym samy okresie w 2019 i o 106 tys. niż w 2024. Wysoka frekwencja bardzo cieszy, oznacza bowiem, że dobrze wywiązujemy się z naszego zadania: bezpiecznie i komfortowo udostępniamy zabytek, realizując tym samym zobowiązania zapisane w Konwencji UNESCO. Górnicze dziedzictwo Wieliczki to blisko 800 lat nieprzerwanej historii. My, Polacy mamy z czego być dumni, mamy co pokazać światu i mamy też o co dbać. Niezapomniane, pełne wrażeń zwiedzanie jest możliwe dzięki wysiłkowi pracowników czuwających nad organizacją ruchu oraz dzięki naszym wspaniałym przewodnikom. Milion gości świętujemy dziś dzięki górniczej załodze, która nieprzerwanie prowadzi roboty zabezpieczające i utrzymaniowe. Sukces Kopalni Soli „Wieliczka” to efekt pracy zespołowej – podkreśla Mariusz Kot.

Wielicka kopalnia pozostaje turystyczną atrakcją od stuleci. Pierwsi udokumentowani zwiedzający wizytowali podziemia w XV wieku.

– Nie ma przesady w twierdzeniu, że „Wieliczkę” zwiedza cały świat. Przyjeżdżają do nas goście nawet z tak odległych zakątków globu, jak Brazylia, Australia, Tuvalu albo Kiribati - komentuje Barbara Ptak, prezes Kopalni Soli „Wieliczka” Turystyka.

– Do końca czerwca przeważał ruch turystów zagranicznych: 70 proc. Najliczniejsi są turyści z krajów europejskich – ponad 86 proc. wszystkich obcokrajowców. Pozostałe nieco ponad 12 proc. to turyści z Ameryki Północnej i Azji. Tradycyjnie już największą grupę gości stanowią goście z Wielkiej Brytanii. Na kolejnych miejscach w roku 2025 mamy kolejno Włochów, Francuzów, Hiszpanów, Amerykanów, Niemców, Czechów, Litwinów, Greków i Słowaków – wylicza.

Dane dotyczące ilości turystów pochodzą z systemu sprzedażowego Kopalni Soli „Wieliczka”. Ruch turystyczny jest monitorowany na bieżąco, dzięki czemu można dokładnie określić, kiedy w Kopalni pojawi się milionowy turysta. Równolegle prowadzone są cykliczne badania satysfakcji wśród turystów korzystających z różnych ofert Kopalni, co pozwala podnosić jakość oferowanych usług.

Od stycznia do końca czerwca 2025 Kopalnię Soli „Wieliczka” zwiedziło o 14 proc. więcej turystów niż w 2024. Niesłabnące zainteresowanie wielicką kopalnią wynika zarówno z jej niezaprzeczalnej urody, jak i komfortowego udostępnienia.

- Ponad 98 proc. zwiedzających docenia przewodników, chwaląc ich za uprzejmość, ciekawy przekaz czy umiejętność dostosowania się do potrzeb grupy. Prawie 96 proc. gości jest zadowolona z organizacji zwiedzania, a ok. 96 proc. podkreśla atrakcyjność oferty handlowej oraz gastronomii kopalni – potwierdza Barbara Zięba-Godula, członek zarządu Kopalni Soli „Wieliczka” Turystyka. - Najmocniej w pamięć turystom zapada olśniewająca kaplica św. Kingi. Często na pytanie, co podobało się najbardziej, pada odpowiedź: „wszystko, cała kopalnia”, „przewodnik i historie, które opowiadał”, „konstrukcja, architektura wnętrza, komory, korytarze”. Turystów zachwycają kryształowe żyrandole, solne jeziora, rzeźby.

Jak się okazało Justyna i Marcin spędzają wraz z dziećmi dwutygodniowy urlop w Zakopanem i nie wyobrażali sobie, by w planie podróży mogło zabraknąć wielickiej kopalni. Nie spodziewali się jednak, że wizyta w Wieliczce zamieni się w tak wyjątkowe przeżycie. Tuż po wejściu do nadszybia Szybu Daniłowicza emocje sięgnęły zenitu, kiedy przewodnik zapowiedział, że w zgromadzonej grupie znajduje się milionowy gość!

Ich decyzja o zakupie ostatnich dostępnych biletów na dzień 23 lipca okazała się wyjątkowo szczęśliwa. Tym samym trafili dokładnie na moment, w którym liczba tegorocznych zwiedzających przekroczyła magiczny milion. Na trasie turystycznej para wykazała ogromne zainteresowanie – zasypywali przewodnika pytaniami nie tylko o historię Kopalni, ale również o aktualne prace zabezpieczające, które są nieodłącznym elementem dbałości o bezcenne dziedzictwo.

Niespodzianki czekały 23 lipca nie tylko na Milionowego Turystę 2025, ale na wszystkich zwiedzających Trasę Turystyczną. Goście mieli do dyspozycji m.in. specjalną ściankę do zdjęć, a na ogromnej mapie świata mogli zaznaczyć miejsce, z którego przyjechali do Wieliczki. Miłą pamiątką tego wyjątkowego dnia były bryłki wielickiej soli.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Ta choroba atakuje górników podstępnie. Wiemy jak się jej ustrzec
18 lipca 2025
10.4 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]