REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
7 lipca 2025 18:31 Portal gospodarka i ludzie Opracował: Paweł Adamski

Pasażerowie narzekają, PKP PLK przekonuje: remont jest konieczny

Na kolei ogromne remonty
fot: PKP PLK

PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały, że zakończenie wszystkich prac na kluczowym odcinku linii kolejowej przez Katowice planowane jest na 2028 rok, co stanowi kulminację największej inwestycji kolejowej w historii woj. śląskiego. Choć już w tym roku powinno być lepiej. 

W związku z postępującą modernizacją linii kolejowej E65, biegnącej przez Katowice, część pociągów dalekobieżnych oraz regionalnych, została tymczasowo przekierowana z pominięciem katowickiego węzła kolejowego – informuje spółka.

Od 6 maja zmniejszona została liczba składów pociągów i nastąpiły zmiany w komunikacji:

2 pociągi PKP Intercity „Daszyński” i „Korfanty” pojadą do i z Gliwic, a nie do i z Bielska-Białej,

16 pociągów Kolei Śląskich zostanie odwołanych na odcinku Tychy – Katowice,

10 pociągów Kolei Śląskich zostanie odwołanych na odcinku Katowice Ligota – Katowice,

14 pociągów Kolei Śląskich zostanie skierowanych przez Hajduki na trasie Katowice – Katowice Ligota.

Efekt? Od kilku tygodni pociągi z kierunku Gliwic oraz Rybnika są kierowane trasą objazdową przez Chorzów Stary, Bytom i Tarnowskie Góry, co skutkuje wydłużeniem czasu przejazdu oraz brakiem postoju w Katowicach.

Zmiany dotyczą głównie składów PKP Intercity oraz części kursów Kolei Śląskich. Dla pasażerów oznacza to konieczność przesiadek. I wszystko byłoby dobrze, gdyby nie ograniczenia, które mocno irytują podróżnych.

Pan Zdzisław czekając na kolejne połączenie z Gliwic był wyraźnie zdenerwowany. Po zmianie rozkładu jazdy część pociągów omija Katowice, trzeba się przesiadać, co jeszcze nie jest najgorsze przekonuje pan Zdzisław, ale te wieczne spóźnienia, gdy trzeba zdążyć na ważne spotkanie doprowadzają podróżnych do szewskiej pasji.

- Nie wiedziałam, że mój pociąg ominie Katowice. Dopiero konduktor mnie poinformował. Spóźniłam się do pracy - mówi pani Agnieszka z Gliwic.

Przebudowa wiaduktów, torów i stacji kolejowych w Katowicach to tylko część największej kolejowej inwestycji w historii woj. śląskiego. Efektem ma być lepsza komunikacja, zwiększenie liczby składów i nowe przystanki – obiecuje PKP PLK.

W zakresie inwestycji Polskich Linii Kolejowych jest przebudowa torów, sieci trakcyjnej, stacji i przystanków oraz budowa nowej infrastruktury pasażerskiej. Realizujemy prace torowe na linii Mysłowice – Katowice Zawodzie – Katowice. Na stacjach Katowice Zawodzie, Katowice i Katowice Ligota oraz na nowym przystanku Katowice Brynów powstają perony. Roboty wykonywane są też na szlaku Katowice Muchowiec – Panewnik (linia 171).  

Prace obejmą łącznie 140 obiektów inżynieryjnych, w tym mostów i wiaduktów. Obecnie zadanie realizowane jest na 35 obiektach. Działania polegają na demontażu starych konstrukcji, wzmacnianiu podłoża poprzez palowanie, pracach zbrojarsko-betoniarskich, wykonywaniu izolacji i montażu stalowych konstrukcji. W kolejnych miesiącach będziemy kontynuować prace zmierzające do kompleksowej odbudowy obiektów i ułożeniu na nich nowych torów.

Na ul. Bagiennej rozebrano część wiaduktu drogowego pod jezdnią północną i zabezpieczono nasyp drogowy pod jezdnią południową. Wykonawca wzmocnił podłoże pod obecnie budowanymi podporami. Na nich zostanie zamontowana stalowa konstrukcja nowego przęsła. Po oddaniu części obiektu, prace będą kontynuowane po jego sąsiedniej stronie. Wybudowanie dwóch sąsiadujących ze sobą wiaduktów umożliwi poprowadzenie pociągów w nowym układzie 7-torowym, co wpłynie na zwiększenie ruchu kolejowego.

Na ul. Granicznej widać już nowe przyczółki, trwają prace przy stalowych dźwigarach konstrukcji nowego wiaduktu. Docelowo, obiekt zostanie poszerzony, co usprawni przejazd samochodów, a ulica zyska ścieżkę rowerową oraz obustronne chodniki dla pieszych.

Na ul. Mikołowskiej kontynuowane są prace związane z rozbiórką kolejnych części konstrukcji starego obiektu oraz podpór. Efektem przebudowy tego wiaduktu będzie poprawa bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. Nowa konstrukcja zostanie dostosowana do współczesnych norm technicznych, co zwiększy trwałość obiektu i zmniejszy koszty utrzymania. Wiadukt zyska nowy i estetyczny wygląd.

Na ul. Kłodnickiej zdemontowano część obiektu i nawierzchnię drogową. Kolejny etap zakłada kontynuację robót rozbiórkowych. Wykonywane są też prace pod zabudowę pali fundamentowych nowego obiektu. W miejscu wiaduktu znajdującego się przy stacji Katowice Ligota powstanie nowa konstrukcja z poszerzonymi obustronnie chodnikami dla pieszych, ścieżką rowerową oraz większym prześwitem między drogą a obiektem, co wyeliminuje ograniczenie wysokości skrajni dla samochodów. Dzięki temu usprawni się ruch drogowy w tej części miasta.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Górniczy giganci podpisali list intencyjny w sprawie łupka przywęglowego
8 lipca 2025
4.9 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]