W niedzielę 15 czerwca, wraz z letnią korektą rozkładu jazdy, Koleje Śląskie uruchomią kolejowe połączenie Tychy - Orzesze Jaśkowice - przekazał w piątek przewoźnik. Będzie to powrót na zmodernizowane połączenie regionalnego ruchu, zawieszonego 24 lata temu.
Jak podał rzecznik Kolei Śląskich Bartłomiej Wnuk, w dni robocze pasażerowie będą mieli do wyboru 14 par pociągów linii S74, a w dni wolne 12 par. Pociągi obsłużą pięć stacji i przystanków: Tychy, Wyry, Łaziska Średnie, Orzesze Miasto i Orzesze Jaśkowice. To dystans 17 kilometrów i 16 minut jazdy.
Bilet jednorazowy z Tychów do Orzesza Jaśkowic ma kosztować 9,70 zł, a miesięczny 244,00 zł. Oba będzie można kupić 10 proc taniej przez aplikację Kaeśka. Podróż pociągiem z Łazisk Średnich i Wyr będzie też możliwa z taryfą Max Bilet Kolei Śląskich i Metrobiletem Zarządu Transportu Metropolitarnego.
Jednotorowa zelektryfikowana linia kolejowa nr 169 łączy Tychy (gdzie dochodzi do głównego połączenia Katowice - Bielsko-Biała) z Orzeszem Jaśkowicami (na głównej linii Katowice-Rybnik). Przed niespełna dekadą została wyremontowana. Dotąd była wykorzystywana w ruchu towarowym oraz sporadycznie jako objazdowa trasa pociągów pasażerskich, głównie ponadregionalnych.
O przywrócenie dla ruchu lokalnego połączenia między Tychami a Orzeszem lokalne samorządy zabiegały od lat. “Kolej wraca tam, gdzie zawsze była potrzebna. To zdecydowanie dobry krok w stronę bardziej zrównoważonego transportu, a jednocześnie dalszego rozwoju naszej lokalnej społeczności“ - uznała cytowana przez KŚ wójt gminy Wyry Joanna Pasierbek-Konieczny.
Prezydent Tychów Maciej Gramatyka zaznaczył, że miasto już dziś należy do najlepiej skomunikowanych kolejowo w regionie, ale spodziewa się dalszej poprawy oferty i infrastruktury.
“PKP PLK ogłosiły przetarg i wybrały wykonawcę dokumentacji projektowej prac na odcinku Katowice Piotrowice - Tychy. W ramach projektu planowana jest m. in. przebudowa stacji Tychy, która będzie obejmować budowę nowego przejścia pod torami oraz dostosowane do obsługi podróżnych z ograniczoną możliwością poruszania się“ - wyliczył Gramatyka.
Koleje Śląskie przypomniały też w piątek, że rok temu przywróciły codzienne połączenie Gliwice - Rybnik (jako linię S17). Początkowo były to 4 pary pociągów dziennie. Po kwartale trasę obsługiwało już 9 par pociągów, a po półroczu 11 par, w tym w wydłużonej relacji do i z Raciborza oraz Wodzisławia Śląskiego.
“W ciągu roku pociągami Kolei Śląskich na linii S17 podróżowało łącznie 114 tys. pasażerów, którzy tym samym potwierdzili słuszność przywrócenia tej relacji. Otwarcie każdego połączenia to zawsze wynik dobrej współpracy z samorządami wszystkich szczebli“ - ocenił prezes KŚ Krzysztof Klimosz.
Od 31 sierpnia br., wraz z wejściem w życie jesiennej korekty rozkładu jazdy, Koleje Śląskie uruchomią trzy pary codziennych połączeń na trasie Częstochowa - Kraków Płaszów (przez Jaworzno-Szczakową) Kolejna, czwarta para do Krakowa zostanie uruchomiona w grudniu.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.