– Spółka ElectroMobility Poland planuje zrealizować w Jaworznie inwestycję obejmującą budowę hubu produkcyjno-rozwojowego – poinformował w Radiu Katowice prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Rafał Żelazny.
Czy oznacza to, że po upadku planów związanych z budową samochodu elektrycznego pod nazwą Izera jest szansa na to, by w naszym regionie mimo to zrealizowany był pomysł na produkcję aut elektrycznych? — Spółka ma zamiar ubiegać się o środki z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska. W planach jest stworzenie tak zwanego hubu produkcyjno-rozwojowego. Jeśli projekt otrzyma pozytywną decyzję i środki z KPO zostaną przyznane, będzie on realizowany, choć być może nie pod brandem "Izera", a jego rezultatem będzie produkcja, zarówno samochodów elektrycznych, jak i powstanie dużego centrum badawczo-rozwojowego — powiedział Rafał Żelazny.
Jak dodaje prezes KSSE, zmiana formuły projektu na hub produkcyjno-rozwojowy otwiera nowe możliwości ,zarówno dla przemysłu, jak i dla lokalnych przedsiębiorców i społeczności.
– To ogromna szansa nie tylko dla Jaworzna, ale także dla całego regionu, nawet szerzej, także Polski, ponieważ projekt ma być skalowany nie tylko w obszarze kraju, ale także Europy. Być może także będziemy mówić o marce globalnej – mówił w Radiu Katowice prezes Żelazny.
Spółka ElectroMobility Poland zapowiedziała, że wraz z rozpoczęciem projektu przeniesie swoją siedzibę do Jaworzna. Jak jednak dodał prezes KSSE, by projekt mógł być realizowany, potrzebna jest także zgoda polityczna.
– Harmonijna współpraca i ograniczenie niepewności to zawsze lepsze warunki – zarówno dla przedsiębiorców, jak i inwestorów – niż chaos i niepewność – zaznaczył prezes KSSE.
Przypomnijmy, że w kwietniu br. ogłoszono, że projekt Izera nie będzie mógł zostać zrealizowany.
– Flagowy projekt polskiej elektromobilności – jakim niewątpliwie była Izera – ostatecznie ugrzązł na mieliźnie, na którą wprowadziły ją opóźnienia powodowane brakiem stabilnego finansowania. Według poprzednich założeń, środki pochodzące z KPO umożliwiające realizację projektu miały trafić do spółki na początku 2023 roku. Brak ich uruchomienia do końca 2023 roku spowodował zerwanie ciągłości projektowej i konieczność aktualizacji niemal wszystkich założeń – mówił Tomasz Kędzierski, prezes ElectroMobility Poland, przedstawiając nową strategię spółki.
– Projekt Izera nigdy nie został wpisany do KPO, nigdy nie było żadnych umów między spółką ElectroMobility Poland, a jakimkolwiek podmiotem, który implementuje środki w ramach KPO – mówiła Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz, minister odpowiedzialna za fundusze europejskie.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.