Najnowsze dane zebrane przez Urząd Regulacji Energetyki wskazują, że do końca kwietnia br. sprzedawcę energii zmieniło prawie 3200 odbiorców tzw. komercyjnych (biznesowych, instytucjonalnych; tzw. grupy taryfowe ABC). Oznacza to, że całkowita liczba różnego rodzaju przedsiębiorców, którzy skorzystali z prawa do zmiany sprzedawcy wynosi prawie 11 tysięcy. Grono takich odbiorców bardzo dynamicznie powiększa się od końca 2010 roku ta grupa zwiększyła się o ponad 42 proc. – dowiedział się portal nettg.pl z informacji przekazanych przez URE.
Odbiorcy w gospodarstwach domowych (tzw. grupa taryfowa G) również są coraz bardziej świadomi swoich praw i stają się aktywnymi uczestnikami rynku energii. Liczba odbiorców, którzy zrezygnowali z usług swojego dotychczasowego sprzedawcy (zwanego sprzedawcą „z urzędu”) wynosi teraz 1 593 i od końca 2010 r. zwiększyła się o 18,9 proc.
Zarzuty te dotyczą głównie sposobu postępowania firm oraz zapisów stosowanych w umowach sprzedaży. Zdarzało się, że dotychczasowy sprzedawca wywierał na odbiorcę naciski, aby ten wycofał się z wypowiedzenia umowy. Niekiedy sprzedawcy starają się zniechęcić klientów do zmiany sugerując gorsze warunki dostaw energii u nowego sprzedawcy. Niektóre z firm energetycznych kwestionowały skuteczność wypowiedzenia umowy przez klienta doszukując się rzekomych błędów formalnych. Najczęściej wskazywanym „błędem” był „brak podania numeru wypowiadanej umowy” , co zgodnie z prawem nie może być samoistnym powodem uznania bezskuteczności wypowiedzenia.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.