PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły w tym roku przetargi o wartości 12 mld zł - poinformował PAP prezes PKP PLK Piotr Wyborski. Dodał, że w 2025 r. wartość ogłoszonych przetargów ma sięgnąć 16 mld zł.
Wyborski poinformował też, że na rok 2025 spółka zaplanowała realizację inwestycji na kwotę 11 mld zł. - To wynik tego, że przez poprzednie dwa lata nie ogłaszano dużo nowych przetargów - wyjaśnił.
- Zakładamy, że te umowy sukcesywnie przez najbliższe miesiące będą podpisywane, co pozwoli na zwiększenie kwot nakładów inwestycyjnych w kolejnych latach do co najmniej 15 mld zł rocznie - dodał.
- Plan na ten rok zakłada ogłoszenie nowych przetargów na kwotę co najmniej 16 mld zł. Przez pierwsze cztery miesiące ogłosiliśmy przetargi o wartości 12 mld zł - powiedział szef kolejowej spółki.
Jak przekazał Wyborski, w przetargu na linię Wawer - Otwock, który został ogłoszony w ubiegłym roku spółka jest na etapie wybierania najkorzystniejszej oferty i zakłada, że wykonawca będzie mógł rozpocząć prace na przełomie 2025-2026.
Przebudowa linii Wawer - Otwock to jedna z najważniejszych inwestycji dla aglomeracji warszawskiej. Planowane jest rozdzielenie ruchu pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych. Szacowana wartość inwestycji to 1,8 mld zł.
Szef PKP PLK powiedział, że ogłoszenie przetargu na modernizację dworca Warszawa-Wschodnia planowane jest na drugą połowę tego roku. “-Przy założeniu wyboru wykonawcy w roku 2026 prace potrwałyby w latach 2027-2029 - dodał.
Wyborski zapowiedział, że po zakończeniu modernizacji dworca Warszawa Wschodnia rozpocznie się modernizacja warszawskiej linii średnicowej, co może się rozpocząć nie wcześniej niż w 2030 r.
- Obecnie prowadzimy konsultacje z miastem i z organizacjami społecznymi co do optymalnego zaprojektowania tej modernizacji, również z przestrzenią wokół dworca Warszawa Śródmieście, z zagospodarowaniem terenu od dworca Warszawa Centralna do ulicy Towarowej - oświadczył.
Wyjaśnił, że biorąc pod uwagę stan techniczny tuneli linii średnicowej, zarówno podmiejskiego, jak i dalekobieżnego, obecnie spółka przewiduje, że modernizacja średnicy będzie wykonywana metodą odkrywkową, ponieważ tunele wymagają istotnych prac rekonstrukcyjnych.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.