Łącznik ul. Piotrkowskiej w Sosnowcu z drogą krajową nr 94 w stronę Katowic zostanie oddany do użytku w czwartek - przekazały we wtorek PKP Polskie Linie Kolejowe. Droga powstała w ramach rozbudowy odcinka linii głównej kolejowej E65 Będzin - Katowice.
Chodzi o nowe połączenie drogowe, które m.in. ułatwi mieszkańcom dzielnicy Środula wjazd na dwujezdniową drogę krajową nr 94, prowadzącą od Krakowa, Olkusza i miast Zagłębia Dąbrowskiego do ekspresowej trasy S86 w stronę Katowic. Budowa nowego wjazdu wiąże się z likwidacją przejazdu w poziomie szyn przez główną linię kolejowej Będzin - Katowice na ul. Chemicznej.
Aby można było zlikwidować przejazd ze szlabanami w rejonie nowego przystanku kolejowego Sosnowiec Środula, powstał wjazd na DK94, która przebiega tuż obok nad linią kolejową, z ul. Północnej (połączonej z ul. Piotrkowską), w kierunku Katowic. Połączenie to - według informacji PLK - zostanie udostępnione kierowcom 8 maja.
Równolegle powstaje zjazd z DK94 (w stronę Dąbrowy Górniczej) na ul. Północną, którego oddanie do użytku planowane jest na czerwiec br. 20 maja ponownie kierowcom ma zostać udostępniony prawy pas DK94 w stronę Dąbrowy Górniczej, przy którym powstaje nowy zjazd.
Piesi i rowerzyści będą korzystali z przejazdu w poziomie szyn przy ul. Chemicznej do czasu udostępnienia im przejścia pod torami, co jest planowane w III kw. br.
Ten nowy obiekt powstaje w miejscu dotychczasowego przejazdu kolejowo-drogowego na ul. Chemicznej. Przejście pod torami będzie połączone z peronami nowego przystanku Sosnowiec Środula schodami, pochylniami i windami. Przystanek ma zostać oddany wraz z zakończeniem całej inwestycji, planowo w II kwartale 2027 r.
Budowa nowego układu drogowego w rejonie DK94 i sosnowieckich ulic: Piotrkowskiej, Chemicznej i Północnej jest elementem prac PKP PLK przy modernizacji linii kolejowej E65 na odcinku Będzin - Katowice Szopienice Południowe. To część większego przedsięwzięcia PLK, dotyczącego przebudowy połączenia E65 od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy do granicy w Zebrzydowicach.
Na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii założono rozbudowę linii z dwóch do czterech torów - pod kątem tworzenia Kolei Metropolitalnej. Pierwsze takie nowe tory ułożono już na odcinku obejmującym Będzin, Sosnowiec i północno-wschodni skrawek Katowic. Prace na podstawie zawartej w październiku ub. roku, wartej 965,7 ml zł brutto umowy wykonuje tam firma ZUE.
Projekt prac między Będzinem a Katowicami Szopienicami Południowymi obejmuje m.in. budowę nowych przystanków kolejowych: Sosnowiec Środula (przy ul. ul. Chemicznej) i Katowice Morawa (przy ul. Morawa), modernizację i rozbudowę stacji Sosnowiec o dodatkowy peron dla ruchu regionalnego, a także przebudowę obiektów inżynierskich (mosty i wiadukty).
Wyłączona z obsługi stacja Będzin jest przebudowywana i docelowo pozostanie stacją towarową. W Sosnowcu budowany jest nowy przystanek Sosnowiec Środula z podziemnym przejściem pieszo-rowerowym. W stacji Sosnowiec powstanie nowa nastawnia, gotowe jest już przebudowane przejście pod torami i peronami od strony ul. Kilińskiego, gdzie przewidziano budowę dojścia i windy do nowego peronu nr 3. W Katowicach trwa m.in. budowa nowego przystanku Morawa.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.