Samorząd Rudy Śląskiej otrzymał 12 ofert w przetargu na dokończenie budowy trasy N-S w Rudzie Śląskiej na południe, do autostrady A4. W ub. roku miasto dostało 200 mln zł unijnej dotacji do tego ważnego dla miasta i Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii połączenia.
W Rudzie Śląskiej od ponad dekady powstaje dwujezdniowa, w większości bezkolizyjna trasa N-S, której zasadniczy przebieg ma dać nowy przebieg drogi wojewódzkiej nr 925 na odcinku od Drogowej Trasy Średnicowej (DW902) do węzła z autostradą A4. Dotąd brakuje odcinka od ul. Bielszowickiej do autostradowego węzła.
Przetarg na budowę tej części trasy, na której powstanie m.in. długi wiadukt, miasto ogłosiło w październiku ub. roku. W poniedziałek po południu prezydent Rudy Śląskiej Michał Pierończyk poinformował na swoim facebookowym profilu o otwarciu ofert.
“12 ofert złożyły firmy na budowę trasy N-S w Rudzie Śląskiej od ul. Bielszowickiej do autostrady A4. Jesteśmy po ich otwarciu. Najniższa cena ofertowa wynosi niecałe 195 mln zł“ - napisał Pierończyk, sygnalizując teraz prace komisji przetargowej zmierzające do wyłonienia najkorzystniejszej propozycji.
Jak wynika z informacji na platformie przetargowej rudzkiego magistratu, najniższą ofertę za 194,9 mln zł brutto złożyła firma Primost Południe. Kolejne ceny: 203,5 mln ł, 205,9 mln zł i 206,4 mln zł, zaproponowały Drogopol, NDI i Nowak Mosty. Miasto zadeklarowało przeznaczenie na realizację zamówienia 271 mln zł brutto.
Na początku 2024 r. rudzki samorząd do projekt “Budowa trasy N-S w Rudzie Śląskiej od ul. Bielszowickiej do autostrady A4“ o szacunkowej wartości 266,7 mln zł dostał 203,6 mln zł dotacji z programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-27 (FE SL). Był to efekt rozstrzygnięcia konkursu z działania 4.1 FE SL.
Docelowe dofinansowanie wyniesie 85 proc. wartości robót kwalifikowalnych. Wykonawca na realizację prac będzie miał 28 miesięcy, nie licząc okresów zimowych (od 15 grudnia do 15 marca).
Planowany odcinek trasy N-S połączy ul. Bielszowicką z węzłem autostradowym i obejmie przebudowę fragmentu ul. 1 Maja. Inwestycja zakłada budowę dwujezdniowej trasy, wiaduktu nad linią kolejową i cmentarzem (o długości ponad 150 m), kładki pieszo-rowerowej w rejonie ul. Mostowej oraz parkingu w sąsiedztwie szkoły i cmentarza.
Oddany do użytku w styczniu 2013 r. pierwszy odcinek N-S liczył ok. 1 km. Wiedzie on od węzła trasy DTŚ do węzła z rudzką ul. 1 Maja. W II etapie prac w sierpniu 2016 r. otwarto ponadkilometrowy odcinek od ul. 1 Maja do ul. Bukowej wraz z węzłem z tą ulicą i jej przedłużeniem do ul. ks. Niedzieli w dzielnicy Bielszowice. W III etapie, we wrześniu 2018 r., otwarto liczący 1,4 km fragment od ul. Bukowej do ul. Kokota. W IV etapie zaplanowano odcinek od ul. Kokota do węzła autostrady A4.
W lipcu 2021 r. podpisano jednak wartą 95 mln zł brutto umowę na pierwszy fragment etapu IV. Wcześniej, w październiku 2018 r., unieważniono przetarg na budowę całego czwartego etapu po otrzymaniu zbyt drogich ofert. Wydzielono wówczas z niego liczącą 1 km część drogi między ul. Kokota i ul. Bielszowicką z jej węzłem, która została zrealizowana przez firmę Drogopol-ZW za 95 mln zł - podobnie jak wszystkie wcześniejsze odcinki, przy wsparciu unijnym na poziomie 85 proc. Ta inwestycja została otwarta we wrześniu 2023 r.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.