REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
5 maja 2025 08:03 Polska Agencja Prasowa

Co trzeci kredytobiorca nie sprawdził umowy

Umowy konsultują lub samodzielnie sprawdzają ich treść osoby w wieku od 35 do 44 lat
fot: Pixabay.com

Blisko 32 proc. zaciągających kredyt czy biorących pożyczkę nie sprawdziło umowy bądź nie pamięta, czy to zrobiło - wynika z raportu UCE Research i kancelarii SubiGo. Największy odsetek takich wskazań odnotowano w grupie najstarszych badanych oraz osób o najniższych dochodach.

Jak wynika z raportu UCE Research i Kancelarii SubiGo, 68,3 proc. Polaków, sięgając po kredyt bądź pożyczkę, sprawdza treść umowy. 20,1 proc. osób nie robi tego, biorąc na siebie takie zobowiązanie. Z kolei 11,6 proc. ankietowanych nie pamięta lub nie wie, czy zapoznało się z umową kredytową.

- Z deklaracji badanych wynika, że większość konsultuje bądź sprawdza treść umowy przy zaciąganiu kredytu lub pożyczki. Jednak ponad dwie trzecie tak postępujących Polaków to nadal nie jest w pełni satysfakcjonujący wynik. Spory odsetek rodaków nie dba o to, by przynajmniej zapoznać się z zapisami czy omówić je z innymi osobami. Nie wykazuje więc ostrożności i świadomości prawnej - skomentował radca prawny Adrian Goska z kancelarii SubiGo.

W opinii eksperta część osób niedbających o swoje bezpieczeństwo prawno-finansowe może zakładać, że procedury i przepisy są już na tyle przejrzyste, że nie ma potrzeby dokładnie weryfikować treści dokumentów.

- To, jak istotna bywa dokładna analiza zapisów przed podpisaniem, doskonale pokazały doświadczenia “frankowiczów“ czy chociażby ostatnio głośne sprawy dotyczące sankcji kredytu darmowego (SKD). Wiele umów kredytowych okazało się wadliwych, a niektóre banki świadomie bądź nieświadomie ukrywały kluczowe kwestie - wskazał Goska.

Spośród pięciu wariantów odpowiedzi twierdzącej najwięcej osób - 36,6 proc. wskazało, że sprawdziło treść umowy tylko we własnym zakresie.

- Część osób może sądzić, że umowy kredytowe czy pożyczkowe są na tyle zrozumiałe, że wystarczy uważnie je przeczytać. Nie każdy chce angażować prawnika, bo to często oznacza dodatkowy wysiłek lub koszty - zauważył współautor raportu.

Na drugim miejscu w zestawieniu uplasowała się grupa klientów - 15,4 proc. powierzających analizowanie dokumentów komuś z rodziny. Weryfikację zapisów umowy z prawnikiem zadeklarowało 8 proc. ankietowanych, 4,5 proc. prosiło o to znajomego, a z kimś innym niż wymienieni konsultowało się 3,8 proc. respondentów.

- W ujęciu procentowym, odsetek osób konsultujących treść umowy z prawnikiem nie jest duży, ale wskazuje, że pewna grupa klientów podchodzi do tematu wyjątkowo ostrożnie lub też ma doświadczenia skłaniające do sięgania po profesjonalną pomoc. Dla wielu osób barierę mogą stanowić koszty konsultacji. Inni mogą zaś uważać, że nie jest ona niezbędna - ocenił Goska.

Jak wynika z raportu, umowy konsultują lub samodzielnie sprawdzają ich treść przede wszystkim osoby w wieku od 35 do 44 lat - wskazało tak 74,7 proc. badanych w tej grupie. Pod względem kryterium dochodowego robią tak głównie osoby z miesięcznymi dochodami netto w wysokości 7000-8999 zł, spośród których takiej odpowiedzi udzieliło 76,5 proc., a także mieszkańcy miast liczących od 200 tys. do 499 tys. ludności - 74,5 proc wskazań w tej grupie ankietowanych.

“Można zakładać, że osoby w wieku od 35 do 44 lat są w okresie największej aktywności zawodowej i często zaciągają kredyty na wyższe kwoty, np. kredyty hipoteczne. Naturalnie może to skłaniać do bardziej wnikliwej analizy umowy, zwłaszcza jeśli chodzi o dodatkowe koszty czy potencjalne ryzyka“ - stwierdził ekspert.

Z kolei spośród czterech wariantów odpowiedzi przeczących najwięcej osób stwierdziło, że nie sprawdza zapisów, bo nie widzi takiej potrzeby - 5,9 proc. odpowiedzi. Inne powody wskazało 5,7 proc. ankietowanych. Z reguły nie ma na to czasu 5,2 proc. respondentów, a na zaufanie do instytucji finansowych powołało się 3,3 proc. badanych.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Fedrowanie na własny rachunek
3 maja 2025
6.7 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]