REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
30 kwietnia 2025 07:11 Polska Agencja Prasowa

Grupa Azoty z mniejszą stratą za 2024 r. niż rok wcześniej

Znacząca poprawa wyników finansowych r/r to efekt realizowanych działań naprawczych
fot: Grupa Azoty Puławy

Grupa Azoty za 2024 rok odnotowała 1,1 mld zł straty przy przychodach przekraczających 13 mld zł; w 2023 r. strata wyniosła 3,29 mld zł - wynika z opublikowanego we wtorek rocznego sprawozdania Grupy. Od końca marca realizowane są działania naprawcze w sześciu obszarach.

Grupa przekazała, że za 2024 r. wynik EBITDA wyniósł minus 330 mln zł, przy marży EBITDA minus 2,5 proc. Podkreślono jednak, że oznacza to poprawę wyniku EBITDA względem 2023 roku o ponad 1 mld zł.

“Znacząca poprawa wyników finansowych r/r to efekt realizowanych działań naprawczych. Sześć filarów, na których opierają się nasze aktywności to obszary, które z jednej strony przekładają się na wzmacnianie biznesów i poprawę wyników operacyjnych, gdzie kluczową rolę odgrywa Program AZOTY BUSINESS, a równolegle dążymy do wypracowania efektywnych rozwiązań w zakresie redukcji naszego zadłużenia.  W realizowanych działaniach naprawczych pozostajemy w stałym dialogu z instytucjami finansującymi i dążymy do podpisania porozumienia, pozwalającego na stabilne funkcjonowanie Grupy w długiej perspektywie czasowej“ - wskazał cytowany w komunikacie wiceprezes Azotów Andrzej Skolmowski.

Grupa podkreśliła, że wyniki za ub.r. w dużej mierze uzależnione były od warunków zewnętrznych, determinowanych utrzymującą się niekorzystną sytuacją makroekonomiczną w skali globalnej, wzrastającymi napięciami geopolitycznymi i wynikającymi z nich zakłóceniami w łańcuchach dostaw, w tym niespotykanym dotąd importem nawozów z kierunku rosyjskiego i białoruskiego. Podkreślono, że import nawozów z Rosji i Białorusi do Polski wzrósł blisko 2,5 krotnie względem 2023 r. do ok. 1,5 mln ton. Przypomniano, że KE zaproponowała nowe regulacje podnoszące cła zarówno na nawozy, jak i produkty rolno-spożywcze pochodzące z Rosji i Białorusi, z perspektywą wprowadzenia pierwszych regulacji w tym obszarze w II półroczu br.

Azoty poinformowały, że przy “względnej stabilności wobec wcześniejszych okresów, ceny gazu ziemnego fluktuowały w poszczególnych miesiącach i kwartałach 2024 roku“. Zwrócono uwagę, że pomimo średniej dla całego roku na poziomie 34 euro za MWh, ceny gazu wzrosły w w IV kwartale ub.r. do 43 euro za MWh. zaznaczono, że w stosunku do grudnia 2023 roku gaz był droższy o 27 proc. Gaz jest niezbędny w produkcji nawozów.

W komunikacie przekazano ponadto, że na skutek realizowanych działań naprawczych, Grupa odnotowała rok do roku wzrost wolumenu sprzedaży we wszystkich segmentach łącznie o 690 tys. ton. “Popyt w segmentach działalności Grupy nie był wystarczający, żeby odbudować rentowność działalności do dodatnich poziomów, ze względu na presję na obniżki cen produktów“ - dodano.

Grupa wyjaśniła, że w Segmencie Agro w 2024 r. głównymi wyznacznikami wyników były: znacząco większe wolumeny sprzedanych nawozów mineralnych, fluktuacja cen gazu oraz wysoki import nawozów z kierunków wschodnich.

“Popyt na nawozy mineralne był wyższy przy jednocześnie rosnącej presji wynikającej z napływu produktów importowanych do UE, głównie z Rosji i Białorusi. Import szczególnie odczuwalny był w przypadku rynku polskiego. Rosyjskie nawozy były powszechnie dostępne i konkurencyjne cenowo, z uwagi na niskie koszty produkcji. Rosnący import nawozów z Rosji i Białorusi przełożył się na konieczność adaptacji cen europejskich. W 2024 roku w porównaniu z rokiem ubiegłym sprzedaż nawozów Grupy Azoty w ujęciu ilościowym wzrosła, co było efektem m.in. intensyfikacji działań sprzedażowych i rozbudowy oferty produktowej Grupy Azoty. W efekcie, mimo niełatwej sytuacji rynkowej, łączny wolumen sprzedaży nawozów Grupy Azoty w 2024 roku był wyższy o 19 proc. r/r.“ - wyjaśniono.

W 2024 r. marża EBITDA Segmentu Agro ukształtowała się na poziomie minus 2,3 proc. i mimo negatywnego wyniku była lepsza o 6,2 p.p. w stosunku do 2023 roku - podkreślono.

Grupa podała, że w Segmencie Chemia w ub.r. zaobserwowano niewielkie oznaki wzrostu popytu na część produktów. “Globalne otoczenie gospodarcze nie sprzyjało odbudowie sytuacji w kluczowych docelowych sektorach. Brak istotnej poprawy sytuacji gospodarczej, a także import konkurencyjnych cenowo towarów, stanowił wyzwanie dla europejskiego rynku. Sprzedaż Grupy Azoty w ujęciu ilościowym była na porównywalnym poziomie jak w roku poprzednim, największe pozytywne odchylenie odnotowano dla alkoholi OXO (+81 proc. r/r), a negatywne dla melaminy (-54 proc. r/r) i siarki (-40 proc. r/r). Średni poziom cen produktów segmentu był niższy o 18 proc. r/r, a dla niektórych produktów (Pulnox, NOXy, Likam) spadek cen przekraczał 30 proc. r/r.“ - wskazano w komunikacie.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Zwiększono wartość jednorazowych odpraw ze 120 tys. zł do 170 tys. zł
24 kwietnia 2025
32.1 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]