Blisko jedna trzecia badanych firm z branży produkcyjnej wprowadziła u siebie rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji; to największy odsetek ze wszystkich sektorów - wynika z raportu firmy EY. Branża, która deklaruje, że osiągnęła największe korzyści z AI, to handel.
Według raportu branża produkcyjna posiada najwyższy odsetek zakończonych wdrożeń rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji - 30 proc. ankietowanych firm z tego sektora ma za sobą przynajmniej pierwsze procesy implementacyjne. To więcej niż w przypadku usług (24 proc.) i handlu (10 proc.).
Produkcja jest też obszarem, w którym priorytet dla rozwiązań AI jest najwyższy - 65 proc. firm z tej gałęzi gospodarki wskazało go jako “wysoki“ bądź “bardzo wysoki“. To lepszy wynik niż w przypadku handlu i usług (oba po 53 proc.). Zgodnie z wynikami badania, sektor produkcji wyraża też największą gotowość na efektywną implementację narzędzi bazujących na sztucznej inteligencji. Twierdząco na to pytanie odpowiedziało 94 proc. respondentów (usługi - 88 proc., handel - 84 proc.).
Cytowany w informacji Radosław Frańczak z EY podkreślił, że 35 proc. firm z sektora produkcji chce znacząco zwiększyć wydatki na AI na przestrzeni następnych 18 miesięcy. - To o 8 pkt. proc. więcej niż w przypadku handlu i 10 pkt. proc. więcej od usług - dodał.
Autorzy raportu zauważyli, że priorytetowe obszary organizacji różnią się w zależności od gałęzi gospodarki - handel najczęściej wdraża AI w dziale marketingu i analityki (60 proc.), sprzedaży (51 proc.) i obsługi klienta (46 proc.). Dla produkcji najistotniejsze jest IT (41 proc.), marketing i analiza rynku (37 proc.) oraz sprzedaż (36 proc.). Usługi natomiast najmocniej implementują AI w obsłudze klienta (48 proc.), marketingu (39 proc.) i finansach (34 proc.).
Branżą, która najczęściej wskazywała, że osiągnęła korzyści z AI był handel - stwierdziło tak 89 proc. przedsiębiorstw. Na kolejnych pozycjach, jak poinformowano, znalazła się produkcja - 79 proc. i usługi - 74 proc. Wśród wymienianych pozytywnych zmian sektor handlowy najczęściej wskazywał zmniejszenie kosztów (47 proc.), a także zwiększenie skali działania i poprawę jakości usług (36 proc.).
Z kolei w przypadku produkcji obserwowane rezultaty najczęściej obejmowały poprawę jakości usług (40 proc.), rozszerzenie skali działania (37 proc.) i wzrosty przychodów (35 proc.). Przedstawiciele usług natomiast zwracali uwagę na poprawę jakości oferty (46 proc.), zwiększenie skali działania (34 proc.) i zmniejszenie jej kosztów (31 proc.).
Ankietowani zostali również zapytani o największe wyzwania we wdrożeniu AI. W branży produkcyjnej największymi wyzwaniami były trudności procesowe i organizacyjne (26 proc., a także technologiczne (16 proc.) i obawa o bezpieczeństwo danych (16 proc.). Sektor handlu zdecydowanie najmocniej obawiał się o bezpieczeństwo danych (26 proc.), zbyt wysokie koszty (21 proc.) i trudności procesowe (19 proc.). W przypadku usług, główną barierą były koszty (29 proc.), trudności technologiczne (19 proc.) i niepewność regulacyjna (17 proc.).
Druga edycja badania “Jak polskie firmy wdrażają AI“ została opracowana na zlecenie EY Polska przez Cube Research w ostatnim kwartale 2024 roku na próbie 501 dużych i średnich przedsiębiorstw działające w branżach produkcyjnej, usługowej i handlowej.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.