REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
18 marca 2025 09:07 Polska Agencja Prasowa

Młodzi Polacy uważają, że AI może zagrozić ich sytuacji zawodowej

Pokolenie Z deklarowało również największą wiedzę na temat narzędzi opartych na AI
fot: pixabay.com

38 proc. Polaków w wieku 18-24 lat obawia się, że sztuczna inteligencja może zagrozić ich sytuacji zawodowej - wynika z badania Pracuj.pl. Jednocześnie osoby z pokolenia Z mają największą wiedzę na temat narzędzi opartych na AI - dodali autorzy informacji.

Jak wynika z opublikowanego we wtorek badania Pracuj.pl, niemal jedna trzecia ankietowanych (32 proc.) deklarowała obawy związane ze sztuczną inteligencją i jej wpływem na ich obecne miejsca pracy. Jednak to najmłodsi pracownicy wyrażali te obawy najczęściej - 38 proc. osób w wieku 18-24 lat odczuwa zagrożenie wynikające z wpływu AI na ich sytuację zawodową.

Autorzy publikacji zauważyli, że taka sytuacja “może wydawać się paradoksalna“, ponieważ to właśnie najmłodsza grupa badanych najczęściej deklarowała, że miała okazję korzystać z takich rozwiązań i posiada na ich temat największą wiedzę - 37 proc. przedstawicieli pokolenia Z przyznało, że zdarzyło im się używać sztucznej inteligencji podczas wykonywania obowiązków zawodowych. W grupie wiekowej 25-34 lata odsetek ten spadł do 32 proc., wśród osób w wieku 45-54 lata wynosił 22 proc., a w najstarszej aktywnej zawodowo grupie badanych (55-65 lat) zmalał do 15 proc.

Jak podali autorzy badania, pokolenie Z, czyli osoby urodzone po 1995 r., deklarowało również największą wiedzę na temat narzędzi opartych na AI - 39 proc. stwierdziło, że wie, czym jest promptowanie narzędzi sztucznej inteligencji (umiejętność zadawania pytań i tworzenia poleceń dla AI w taki sposób, aby otrzymać odpowiedzi jak najbardziej zbliżone do naszych oczekiwań). “To duża różnica w porównaniu do ogółu badanych, wśród których taką wiedzę posiada 27 proc. osób“ - zauważyli autorzy.

Ponadto, 29 proc. najmłodszych respondentów wskazało, że dobrze orientuje się w promptowaniu i trenowaniu sztucznej inteligencji tak, aby jak najlepiej wspierała ich codzienną pracę. W pozostałych grupach wiekowych odsetek ten był niższy - 22 proc. wśród osób w wieku 25-34 lata, 21 proc. w grupie 35-44 lata, 17 proc. wśród badanych w wieku 45-54 lata i 13 proc. w wieku 55+.

Ze stwierdzeniem, że nowoczesne narzędzia, takie jak ChatGPT, mogą pomóc w przygotowaniu profesjonalnego CV, zgadza się 52 proc. przedstawicieli pokolenia Z. Wśród wszystkich badanych ten odsetek wyniósł 45 proc. Młodzi częściej niż inni wskazywali, że dzięki AI można szybciej dopasować CV do konkretnych ofert pracy - sądziło tak 50 proc. najmłodszych respondentów wobec 44 proc. ogółu badanych.

Respondenci zostali również zapytani o to, czy skorzystaliby z AI do dopracowania swoich dokumentów aplikacyjnych. 47 proc. osób w wieku 18-24 lat przyznało, że to nieuczciwe. Tak samo uważało 40 proc. badanych w wieku 25-44 lat. “30 proc. najmłodszych badanych deklaruje, że skorzystałoby z AI przy tworzeniu nowego CV. W dwóch starszych grupach (25-34 oraz 35-44 lata) odsetek ten jest wyższy i wynosi odpowiednio 37 proc. i 33 proc.“ - poinformowano.

 

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (wyłączono)
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Spółka węglowa szykuje pierwsze zwolnienia
11 marca 2025
37.6 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]