REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
14 marca 2025 07:03 Polska Agencja Prasowa

Mniej Polaków ogranicza wydatki na zaspokojenie bieżących potrzeb

Respondenci, zapytani o perspektywy, częściej wyrażają obawy, niż nadzieje na poprawę
fot: Krystian Krawczyk

W marcu 40 proc. Polaków zadeklarowało konieczność ograniczania wydatków na zaspokojenie bieżących potrzeb w swoim gospodarstwie domowym. To spadek o 7 p.p. w porównaniu do styczniowego sondażu - poinformowało w opublikowanym w czwartek badaniu CBOS.

Centrum Badania Opinii Społecznej poinformowało w badaniu “Nastroje konsumenckie w marcu“, że w porównaniu do drugiej połowy stycznia zmniejszył się udział badanych deklarujących ograniczanie wydatków na zaspokojenie bieżących potrzeb w swoim gospodarstwie domowym (z 47 do 40 proc.).

Zmianie nie uległ odsetek osób, które zadeklarowały, że musiały pożyczyć pieniądze na zaspokojenie potrzeb (14 proc.) oraz tych, którym udało zaoszczędzić się trochę pieniędzy (50 proc.).

“W styczniu, w porównaniu z analogicznym miesiącem roku poprzedniego ceny wzrosły o 5,3 proc., wobec 4,7 proc. rdr w grudniu i w listopadzie“ - przypomniała pracownia.

Autorzy badania wskazują, że w porównaniu do stycznia, widoczny jest wzrost niepewności co do dalszych zmian cen w ciągu najbliższego roku (z 4 do 9 proc.). Mniej osób uważa, że ceny będą rosły wolniej (z 16 do 12 proc.). Najwięcej respondentów uważa, że ceny będą rosły w zbliżonym tempie lub szybciej niż w ciągu ostatniego roku - odpowiednio 52 proc. (wzrost o 1 p.p.) i 24 proc (spadek o 2 p.p.).

W sondażu CBOS zapytało również badanych, czy sądzą, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy dochody ich gospodarstw domowych będą rosnąć. Większość badanych (41 proc.) uważa, że się nie zmienią, z kolei blisko dwie piąte (37 proc.) liczy na wzrost. W porównaniu do stycznia wzrósł odsetek deklarujących znaczny wzrost (z 3 do 5 proc.).

Autorzy badania zwrócili uwagę, że respondenci, zapytani ogólnie o własne perspektywy na przyszłość, częściej wyrażają obawy, niż nadzieje na poprawę (40 wobec 33 proc.).

W porównaniu do stycznia zwiększyła się grupa osób obawiających się o sytuację finansową swoich gospodarstw (z 27 do 32 proc.) oraz tych, które z nadzieją odbierają w tym kontekście przyszłość (z 35 do 37 proc.). Spadł natomiast odsetek odpowiedzi obojętnych (z 36 do 29 proc.).

Więcej osób z obawą myśli o sytuacji gospodarczej w Polsce w ciągu najbliższego roku (z 43 do 48 proc.). Odsetek tych, którzy wyrażają nadzieję w tej kwestii nie zmienił się i pozostał na poziomie 28 proc.

Pracownia przygotowała również wskaźnik nastrojów konsumenckich na podstawie odpowiedzi na pytania dotyczących sytuacji ankietowanych, tj. zachowań konsumenckich, stanu ich finansów oraz przewidywań odnoszących się do poziomu dochodów, inflacji w ciągu najbliższego roku, a także prognoz sytuacji finansowej gospodarstw domowych oraz kondycji polskiej gospodarki. Jak poinformowała, wskaźnik ma pokazać, w ilu obszarach - spośród dziesięciu uwzględnionych w sondażu - badani wyrazili optymizm bądź zadowolenie z sytuacji materialnej. Wskaźnik przyjmuje wartość od 0 do 10 w zależności od tego, w ilu z analizowanych obszarów wyrażono optymizm.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Górnicy w cenie na rynku pracy
13 kwietnia 2025
10.8 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]