Przebudowę linii kolejowej w Katowicach między przystankiem Brynów a stacją w dzielnicy Ligota rozpoczynają PKP Polskie Linie Kolejowe. Od 9 marca pociągi przestaną zatrzymywać się w Brynowie. Przystanek ten zostanie zlikwidowany i docelowo odbudowany bliżej centrum miasta.
Chodzi o część rozpoczętej we wrześniu ub. roku przebudowy tzw. katowickiego węzła kolejowego. Jak przekazała w czwartek Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PLK, w najbliższych dniach front robót rozszerzy się o przebudowę linii kolejowej od Katowic Brynowa do Katowic Ligoty.
Podobnie jak na pozostałych odcinkach objętych zamówieniem, dla rozdzielenia ruchu dalekobieżnego i aglomeracyjnego będą tam dobudowywane dwa dodatkowe tory. Ponieważ powstaną one m.in. w miejscu obecnych peronów przystanku Brynów, od najbliższej tzw. korekty rozkładu jazdy (9 marca) perony te muszą zostać wyłączone z użytku.
Na początku marca wykonawca w rejonie przystanku Brynów rozpocznie budowę ścian oporowych, co będzie wymagało poruszania się sprzętu budowlanego po dotychczasowych peronach. Poszerzane będą istniejące skarpy, wykonywane mają być wykopy pod ściany oporowe czy instalacje kablowe.
Głowacka przypomniała, że przystanek Katowice Brynów zostanie przesunięty bliżej centrum miasta, aby pasażerowie mieli łatwiejszy dostęp do komunikacji, ośrodków akademickich czy kąpieliska Bugla. Przystanek ten powstanie na wysokości autostrady A4 i będzie wyposażony w schody i windy.
Jeden peron zostanie połączony z ul. Raciborską ścieżką pieszo-rowerową prowadzącą wzdłuż toru. Dojście do drugiego peronu będzie możliwe chodnikiem prowadzącym od ul. Żeliwnej przy Orliku. Perony będą połączone przejściem pod torami. Pasażerowie mają skorzystać z nowego przystanku na przełomie 2027 i 2028 r.
Dodatkowo, między Brynowem i Ligotą, na wysokości ul. Szadoka, powstanie nowy przystanek kolejowy Katowice Kokociniec.
Prace w Katowicach to największe zamówienie w ramach szacowanej na 7 mld zł przebudowy połączenia kolejowego od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy do granicy w Zebrzydowicach. Na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii linie kolejowe są rozbudowywane pod kątem oddzielenia ruchu aglomeracyjnego i tworzenia Kolei Metropolitalnej.
Podpisany w kwietniu 2024 r. kontrakt PLK z konsorcjum Torpol-Intop na 4,184 mld zł brutto (ok. 3,4 mld zł netto) obejmuje m.in. rozbudowę połączenia Katowice Szopienice Południowe - Katowice - Katowice Piotrowice, przebudowę głównej stacji Katowice, remonty kilku istniejących przystanków z budową trzech nowych, a także odbudowę całej infrastruktury inżynieryjnej, w tym wiaduktów kolejowych.
Pierwotnie sygnalizowana perspektywa realizacji wszystkich prac na katowickim węźle to 2028 r. Do tego czasu ruch pociągów przez Katowice będzie w różny sposób ograniczany; ograniczenia są też w ruchu drogowym i komunikacji miejskiej (m.in. od września 2024 r. zamykane są na czas rozbiórki i odbudowy kolejne wiadukty w mieście; łącznie ma to dotyczyć 14 obiektów).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.