W 2024 r. w Polsce zarejestrowano ponad 550 tys. nowych samochodów osobowych, co stanowi wzrost o 16 proc. r/r - wynika z opublikowanego we wtorek raportu. W komunikacie dodano, że liczba rejestracji aut osobowych z napędami alternatywnymi wzrosła o 27 proc. do 280 tys. sztuk.
“W całym 2024 roku zarejestrowano 551,6 tys. samochodów osobowych, co stanowi wzrost o 16 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku. Klienci instytucjonalni zarejestrowali w tym czasie 376,4 tys. pojazdów, czyli o 9,3 proc. więcej rok do roku. Natomiast klienci indywidualni nabyli 175 tys. nowych pojazdów osobowych, czyli aż o 34 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku“ - poinformowano w opublikowanym we wtorek raporcie KPMG i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego pt. “Branża motoryzacyjna. Podsumowanie danych za 2024 rok“.
Jak wskazano w informacji w 2024 r. wrosła także liczba rejestracji samochodów marek premium; zarejestrowano 139 tys. takich pojazdów, co oznacza wzrost o blisko 20 proc. r/r. W tym samym czasie zarejestrowano 344 tys. sztuk aut marek popularnych, co oznacza wzrost o 12 proc. r/r. Jak przekazał prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakub Faryś, 16-procentowy wzrost w 2024 r. był najwyższym wzrostem rejestracji samochodów osobowych w Europie.
Poinformowano ponadto, że w ub.r. w Polsce zarejestrowano 280 tys. samochodów osobowych z napędami alternatywnymi, co stanowi wzrost o 27 proc. w porównaniu do 2023 r. Spadek odnotowano z kolei w przypadku pojazdów ciężarowych. W 2024 r. w segmencie tym odnotowano 28 tys. rejestracji nowych pojazdów tego typu, czyli o 21 proc. mniej niż rok wcześniej. Podobna tendencja widoczna jest w przypadku przyczep i naczep - zarejestrowano ich w 2024 r. 17,7 tys., czyli o 31,4 proc. mniej r/r.
- Jeśli ten trend się utrzyma, a wszystko na to wskazuje, niebawem połowa rejestrowanych samochodów będzie miała napęd inny niż czysto spalinowy. Niestety, bardzo wysokie spadki odnotował segment pojazdów ciężarowych i naczep. Jest to konsekwencją bardzo trudnej sytuacji w branży transportowej oraz nałożeniem sankcji na sprzedaż używanych pojazdów za naszą wschodnią granicę. Jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że niebawem branża transportowa będzie musiała przejść na napędy zeroemisyjne, to pomimo 6 miliardów złotych przeznaczonych na dofinansowanie przechodzenia na zeroemisyjność w segmencie pojazdów ciężkich może to okazać się dużym wyzwaniem - ocenił Faryś.
Przemysław Szywacz z KPMG zwrócił z kolei uwagę, że za wzrost rejestracji w segmencie napędów alternatywnych odpowiadają głównie pojazdy z napędami hybrydowymi. Zaznaczył, że wyczerpanie budżetu programu “Mój Elektryk“ w ścieżce leasingowej wpłynęło na ograniczenie popytu na samochody elektryczne w 2024 r.
- Uruchomiony 3 lutego 2025 roku program NaszEauto o budżecie 1,6 mld złotych ze środków KPO ma pozwolić na sfinansowanie zakupu lub leasingu 40 tys. samochodów elektrycznych (obecnie park samochodów elektrycznych bateryjnych w Polsce to ok 80 tys. pojazdów). Z uwagi na warunki programu tj. ograniczenie beneficjentów do osób fizycznych (w tym prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze) oraz relatywnie krótki czas na podpisywanie umów (do końca I połowy 2026 roku) osiągnięcie tego celu będzie trudne - ocenił Szywacz.
W raporcie poinformowano również, że w 2024 roku odnotowano wzrost w rejestracji jednośladów. W ub.r. zarejestrowano 39,8 tys. motocykli, co stanowi wzrost o 43,4 proc. r/r oraz 13,7 tys. nowych motorowerów, co oznacza wzrost o 27 proc. r/r.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.