Co roku, 11 lutego obchodzimy Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112. Dzień ten został ustanowiony przez Unię Europejską.
– Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112 stwarza doskonałą okazję do rozpowszechniania idei jego działania, przypomnienia podstawowych zasad korzystania z numeru i udzielania pierwszej pomocy – podkreśla Wojewoda Śląski Marek Wójcik.
Jak czytamy w komunikacie prasowym, numer alarmowy 112 służy do informowania o wystąpieniu lub podejrzeniu wystąpienia nagłego zagrożenia dla życia, zdrowia, mienia, środowiska, bezpieczeństwa i porządku publicznego. Połączenia wykonywane na numer alarmowy 112 z terenu województwa śląskiego są obsługiwane przez operatorów numerów alarmowych w Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Katowicach. W kraju funkcjonuje 17 Centrów Powiadamiania Ratunkowego (CPR).
– W 2024 roku Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Katowicach obsłużyło ponad 1,65 mln zgłoszeń, co daje ponad 4,5 tys. zgłoszeń na dobę – zaznacza Wojewoda Marek Wójcik.
Najwięcej zgłoszeń było rejestrowanych między godziną 14:00 a 19:00, w miesiącach wakacyjnych oraz w piątki i soboty. Średni czas oczekiwania dzwoniącego na odbiór połączenia wynosił 9,3 sekundy. Oznacza to, że operator odbierał połączenia w 3-4 sekundy od momentu wpłynięcia połączenia na stanowisko operatorskie (około 5,5 sekundy trwa zapowiedź, która jest obligatoryjna).
Operatorzy numeru alarmowego wciąż odbierają zgłoszenia fałszywe. W ubiegłym roku około 40 proc. wszystkich połączeń zostało zakwalifikowanych jako niezasadne, które nie wymagały interwencji służb (w porównaniu z rokiem 2023 spadek o ok. 5 proc.).
– Numer alarmowy 112 służy ratowaniu życia i zdrowia. Apelujemy o odpowiedzialne korzystanie z niego – podkreśla Wojewoda Marek Wójcik.
Połączenie na numer alarmowy 112 jest bezpłatne. Można się na niego dodzwonić także z urządzeń znajdujących się poza zasięgiem swojej sieci oraz bez aktywnej karty SIM.
W ramach Systemu Powiadamiania Ratunkowego uproszczona została obsługa zgłoszeń na przejazdach kolejowych – w czerwcu 2018 roku PKP Polskie Linie Kolejowe oznakowały 14 001 zarządzanych przez siebie przejazdów kolejowo-drogowych odblaskowymi naklejkami #ŻółtaNaklejkaPLK – podanie numeru przejazdu, pozwala na szybką lokalizację miejsca zdarzenia, szczególnie w miejscach trudnych do określenia, np. przejazdy kolejowe w środku lasu.
Dodatkowo system pozwala na obsługę zgłoszeń typu e-call – z urządzeń montowanych w pojazdach w ramach ogólnoeuropejskiego systemu szybkiego powiadamiania o wypadkach drogowych. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji przystosowało System Informatyczny Centrów Powiadamiania Ratunkowego na terenie całej Polski do przyjmowania i obsługi zgłoszeń z systemu. Połączenia z tych urządzeń mogą być aktywowane automatycznie przez czujniki w pojeździe, bądź ręcznie przez kierowcę lub pasażera.
Z aplikacji mobilnej Alarm 112 dla osób głuchych – umożliwia ona przekazanie zgłoszenia alarmowego do centrum powiadamiania ratunkowego przez osoby, które nie mogą wykonać połączenia głosowego, w szczególności osoby głuche i niedosłyszące. W aplikacji poprzez wybór odpowiednich piktogramów możliwe jest określenie rodzaju i miejsca zdarzenia oraz wskazanie służby, której pomoc jest konieczna. Aby skorzystać z aplikacji mobilnej Alarm112 należy pobrać aplikację i dokonać rejestracji. Aplikacja mobilna Alarm112 dostępna jest dla dwóch systemów operacyjnych Android i iOS.
Zagranicznych w ramach EENA – Europejskiego Stowarzyszenia Numeru Alarmowego 112 (European Emergency Number Association) – czyli organizacji pozarządowej, której ideą jest zwiększanie bezpieczeństwa na terenie Unii Europejskiej i niesienie pomocy osobom znajdującym się w stanie nagłego zagrożenia, bez barier językowych, niezależnie od miejsca, w którym się znajdują. Przyjęcie zgłoszenia alarmowego dotyczącego zdarzenia w innym kraju na terenie Europy jest możliwe w każdym CPR w Polsce, a następnie przekazywane jest ono do odpowiednich służb poza granicami naszego kraju.
Do obsługi tego rodzaju zgłoszeń wykorzystywana jest baza danych EENA.
- Każda osoba przebywająca na terenie Polski, mając informację o poszkodowanym w innym kraju objętym zasięgiem EENA, który znajduje się w stanie nagłego zagrożenia życia lub zdrowia, może szybko wezwać pomoc. W ramach współpracy przekazywane są przede wszystkim zgłoszenia medyczne, np. nagłe zatrzymania krążenia, utraty przytomności czy próby samobójcze. Jest to szczególnie przydatne, gdy osoba w stanie nagłego zagrożenia nie posługuje się językiem kraju, w którym się znajduje i informuje o zagrożeniu swoich bliskich w Polsce - czytamy w komunikacie prasowym.
EENA obejmuje 26 państw członkowskich: Andora, Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Grecja, Holandia, Islandia, Irlandia, Litwa, Łotwa, Luksemburg, Macedonia Północna, Mołdawia, Norwegia, Polska, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Wielka Brytania, Węgry.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.