PKP PLK w mijającym roku rozpoczęły przebudowę katowickiego węzła kolejowego. Pasażerowie zyskali m.in. stacje w Bytomiu i Chorzowie. Powstają nowe tory oraz bezkolizyjne skrzyżowania torów z drogami – poinformowała kolejowa spółka.
W tym roku rozpoczęła się jedna z największych i najważniejszych inwestycji w historii regionu. W kwietniu 2024 r., przy wsparciu funduszy unijnych, PKP PLK podpisały dwie umowy o łącznej wartości ponad 5 mld zł na odcinki Katowice Szopienice Południowe – Katowice – Katowice Piotrowice oraz Zabrzeg – Zebrzydowice. Prace obejmują już m.in. stację Katowice oraz pięć wiaduktów kolejowych i jeden drogowy. Jednocześnie, zaawansowane roboty prowadzone są na pozostałych dwóch odcinkach tej inwestycji, od Będzina przez Sosnowiec do Katowic Szopienic Południowych oraz od Tychów do Goczałkowic. W tym roku spółka ogłosiła też przetarg na wyłonienie wykonawcy prac projektowych dla linii Katowice Piotrowice – Tychy.
Z myślą o pasażerach PKP PLK przygotowały wygodne stacje i przystanki na zmodernizowanej linii Chorzów Batory – Bytom – Nakło Śląskie. Mieszkańcy zyskali lepszą dostępność i większy komfort m.in. na stacjach Bytom, Chorzów Miasto i Radzionków. Korzystają też z zupełnie nowego przystanku Chorzów Uniwersytet. Efektem tej inwestycji są sprawniejsze podróże oraz przewóz towarów ze Śląska w stronę portów morskich. Większe bezpieczeństwo na styku torów i dróg zapewniają nowe wiadukty kolejowe w Chorzowie i Radzionkowie.
W grudniu udostępnione zostały nowe przystanki Zabrze Maciejów i Zabrze Północ na linii kolejowej Gliwice – Bytom oraz Sosnowiec Jęzor Południowy na linii kolejowej Katowice – Kraków. Podróżni zyskali też perony na linii Częstochowa - Chorzew Siemkowice: na terenie woj. śląskiego - Rząsawa, Mykanów, Stary Cykarzew, Cykarzew Północny, Stary Broniszew oraz woj. łódzkiego - Ważne Młyny, Nowa Brzeźnica, Dubidze, Dubidze-Kolonia, Biała Szlachecka. Od września mieszkańcy Radlina mają lepszy dostęp do pociągów na przebudowanym przystanku Radlin Obszary na linii kolejowej Rybnik – Wodzisław Śląski.
Dla wygodniejszych podróży z Mysłowic w stronę Katowic czy Krakowa przebudowane zostaną perony i odnowione przejście podziemne na stacji. To planowane efekty podpisanej w listopadzie umowy o wartości 14 mln zł.
PKP PLK buduje też nowe parkingi przy kolei w 13 miejscowościach w woj. śląskim. W przyszłym roku pasażerowie w Dąbrowie Górniczej Gołonogu, Będzinie Ksawerze, Siewierzu, Pyrzowicach Lotnisku, Porębie, Blachowni, Częstochowie Gnaszynie, Koszęcinie, Rusinowicach, Turowie, Teklinowie, Jackowie i Kusiętach Nowych będą mogli zostawić swoje samochody przy peronach i przesiąść się do pociągów.
Powstaje sprawne połączenie na linii Pszczyna – Żory. Od marca spółka realizuje umowę o wartości prawie 260 mln zł na zaprojektowanie i wykonanie prac, które podniosą standard podróży pociągiem. Dzięki realizacji tego zadania, skróci się czas przejazdu między Pszczyną a Żorami i dalej w stronę Rybnika oraz granicy z Czechami. Finansowanie pochodzi z unijnych środków KPO.
Inwestycje prowadzone w ramach programu Kolej + zwiększą atrakcyjność kolei w woj. śląskim. Od lipca realizujemy umowę o wartości 9,7 mln zł na zaprojektowanie połączenia z Bielska-Białej do Skoczowa. Z kolei w październiku PKP PLK podpisały umowę o wartości ok. 350 mln zł na odbudowę alternatywnego połączenia Katowic z Gliwicami przez Rudę Kochłowice.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.