Wykonawcę projektu modernizacji 4-kilometrowego odcinka drogi S1 na terenie Dąbrowy Górniczej i Sosnowca wybrał katowicki oddział GDDKiA. Przebudowa tego fragmentu trasy, nazywanej wschodnią obwodnicą Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego, ma być wykonana w perspektywie 9 lat.
Chodzi o rozbudowę 4,3 kilometrów istniejącej drogi ekspresowej S1 od Dąbrowy Górniczej (gdzie dobiega końca rozbudowa odcinka dawnej DK1 do standardu trasy ekspresowej) do Sosnowca. Zaprojektowana zostanie m.in. przebudowa węzłów Dąbrowa Górnicza Podlesie oraz Sulno, a także Miejsce Obsługi Podróżnych kategorii pierwszej.
Przetarg w tej sprawie GDDKiA ogłosiła w październiku 2022 r., oferty otwarto w grudniu 2022 r. Jak podał we wtorek Marek Prusak z katowickiego oddziału Dyrekcji, w ostatnich dniach spośród sześciu ofert wybrano złożoną przez firmę Gramar z Lublińca za niemal 2,5 mln zł.
- Jeśli od tego wyboru do 18 listopada nie wpłyną odwołania, podpisanie umowy mogłoby nastąpić w tym roku - ocenił Prusak.
Uściślił, że do zaprojektowania jest modernizacja odcinka S1 o długości 4,25 km: od wysokości ul. Kasprzaka w Dąbrowie Górniczej do węzła Porąbka, przy ul. Wiejskiej w Sosnowcu (bez tego węzła). Rozbudowane lub przebudowane zostaną tam dwa węzły, a Miejsce Obsługi Podróżnych o podstawowej funkcjonalności z miejscem do kontroli i/lub ważenia pojazdów powstanie przy jezdni w kierunku Pyrzowic.
Projektant m.in. przeanalizuje potencjalne oddziaływanie ruchu drogowego na otoczenie i uzyska decyzję środowiskową, która określi zakres budowy i przebudowy ekranów akustycznych. Projekt musi też zakładać infrastrukturę do budowy Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem.
Umowa obejmuje kilka elementów: opracowanie dokumentacji projektowej (do 19 miesięcy), wsparcie zamawiającego na etapie przetargu na realizację (8 miesięcy) oraz pełnienie nadzoru autorskiego w czasie realizacji robót (82 miesiące). Termin realizacji całego zakresu umowy wyniesie więc 109 miesięcy.
Będzie to kolejny odcinek istniejącej S1 w centralnej części woj. śląskiego, który będzie modernizowany do współczesnych wymogów.
W czerwcu 2022 r. GDDKiA podpisała dwie umowy na zaprojektowanie sąsiednich odcinków: o długości ok. 2,3 km, pomiędzy ulicą Inwestycyjną a węzłem Jęzor w Sosnowcu oraz ok. 2,7 km od węzła Jęzor w Sosnowcu, do węzła Brzęczkowice w Mysłowicach. Projekty te realizuje biuro projektowe Mosty Katowice za 1,79 mln zł i 1,88 mln zł.
W lutym 2022 r. zamówiono zaprojektowanie przebudowy jeszcze innego odcinka ekspresowej drogi S1 w Sosnowcu - ok. 5,85 km trasy wraz przebudową węzła z ul. Lenartowicza w Sosnowcu. Zakres tej inwestycji ma umożliwić m.in. budowę przez miasto nowego węzła Klimontów przy tamtejszych terenach inwestycyjnych.
We wrześniu 2020 r. GDDKiA zamówiła przebudowę odcinka drogi krajowej nr 1 do parametrów drogi ekspresowej na długości 6,95 km między Podwarpiem a Dąbrową Górniczą, z budową dwóch węzłów: Dąbrowa Górnicza Ząbkowice i Dąbrowa Górnicza Pogoria - realizacja zamówienia dodatkowego do tego kontraktu właśnie dobiega końca.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.