Budowę Gliwickiego Parku Techniki, Technologii i Edukacji Lotniczej rozpoczęto oficjalnie w czwartek - przekazały władze miasta. To kolejny etap rozbudowy gliwickiego lotniska, przyciągający kolejne firmy związane z produkcją i usługami lotniczymi czy nowymi technologiami.
Przedsięwzięcie prowadzi samorządowa spółka Górnośląski Akcelerator Przedsiębiorczości Rynkowej (GAPR), która jest właścicielem połowy lotniska w Gliwicach. Pod koniec ub. roku spółka otrzymała do projektu Utworzenie Gliwickiego Parku Techniki, Technologii i Edukacji Lotniczej za 73 mln zł dotację w wysokości 41 mln zł.
Utworzenie strefy inwestycyjnej zakłada m.in. ponowne zagospodarowanie poprzemysłowych i zdegradowanych terenów leżących na dawnym obszarze górniczym. W rejonie ulic Pilotów i Akrobatów Lotniczych powstaną wewnętrzne drogi dojazdowe łączące już istniejące tereny inwestycyjne w północnej części lotniska z przygotowywanymi w części południowej.
Wybudowana zostanie infrastruktura towarzysząca: kanalizacja sanitarna, wodociągi, teletechnika, oświetlenie dróg, kanalizacja deszczowa ze zbiornikami retencyjnymi i separatorami czy ogrodzenia.
Umowę z wykonawcą prac budowlanych spółka GAPR podpisała z końcem sierpnia br. Wybrano ofertę spółki TERS z Lipnicy Murowanej za 45,8 mln zł brutto.
Nowa 10-hektarowa strefa rozwoju dla firm z branży ma być gotowa jesienią 2026 r. Niezależnie spółka GAPR przygotowuje uruchomienie na gliwickim lotnisku wytwórni samolotów szkoleniowych i dyspozycyjnych: jednosilnikowego AT-5 i dwusilnikowego AT-6 projektu Tomasza Antoniewskiego.
Na ten cel zawiązano spółkę AT Silesia, w której (gotowej już) hali produkcyjnej w czwartek ogłoszono oficjalny start prac przy budowie Gliwickiego Parku Techniki, Technologii i Edukacji Lotniczej.
- To ambitne przedsięwzięcie nie tylko odnowi zdegradowane tereny w sąsiedztwie lotniska, ale także otworzy drzwi dla nowoczesnych inwestycji i innowacyjnej edukacji, wzmacniając lokalną gospodarkę i przyciągając do Gliwic nowych przedsiębiorców - mówił prezes GAPR prof. Krzysztof Wodarski,.
Spółka GAPR, należąca do Gliwic i innych okolicznych samorządów, jest właścicielem połowy gliwickiego lotniska i zarządcą całości. Spółka z myślą o rozwoju branży lotniczej m.in. zagospodarowuje i sprzedaje działki inwestycyjne.
Po sprzedaży pierwszych działek inwestorom, przy lotnisku pojawiły się prywatne hangary, powstał pierwszy na Śląsku salon sprzedaży samolotów. Wzniesiona została hala produkcyjna spółki AT Silesia.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.