REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
13 sierpnia 2024 14:24 Polska Agencja Prasowa

Aż 9 mln euro wsparcia na międzynarodowy projekt wodorowy HySPARK

Projekt HySPARK powstał w ramach działalności Klastra Mazowieckiej Doliny Wodorowej
fot: Orlen

Prawie 9 mln euro z unijnego programu Clean Hydrogen Partnership jako pierwszy w Polsce pozyskał realizowany przez Orlen i konsorcjum 17 partnerów międzynarodowy projekt HySPARK. Środki te pozwolą m.in. na wyprodukowanie pojazdów wodorowych i ich testy na potrzeby lotniska Chopina w Warszawie.

Realizowany przez Orlen i konsorcjum 17 partnerów międzynarodowy projekt HySPARK jako pierwszy w Polsce pozyskał finasowanie z unijnego programu Clean Hydrogen Partnership - ogłosił we wtorek koncern. Jak podał, środki w wysokości blisko 9 mln euro zostaną przeznaczone m.in. na wyprodukowanie pojazdów wodorowych oraz ich przetestowanie na potrzeby lotniska Chopina w Warszawie, a także stołecznej komunikacji miejskiej.

Wyprodukowane w ramach projektu HySPARK - Hydrogen Solutions for euroPean Airports & Regional Kinetics innowacyjne pojazdy wodorowe zasilane będą paliwem dostarczanym z hubu koncernu we Włocławku, przy czym stacja do ich tankowania zlokalizowana przy warszawskim lotnisku Chopina powstanie w 2026 r. dzięki dofinansowaniu z europejskiego programu CEF Transport AFIF Clean Cities faza II. Autobusy napędzane wodorem dostarczy firma ARTHUR BUS, ciągniki wodorowe firma Quantron, a wózki obsługi naziemnej stołecznego lotniska Chopina, włoska firma ATENA. Użytkownikami pojazdów będą Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie i LS Airport Services, jak również Orlen.

Dyrektor Biura Technologii Wodorowych i Paliw Syntetycznych Grzegorz Jóźwiak ocenił, że wodór to bezpieczne, alternatywne źródło energii i jeden z filarów transformacji, który bez wątpienia odegra istotną rolę w transporcie. Przypomniał też, że już obecnie kilka samorządów w Polsce korzysta z autobusów napędzanych wodorem z Orlenu, a w Poznaniu działa pierwsza ogólnodostępna stacja wodorowa koncernu dla samochodów osobowych. Kolejnym etapem będą testy pojazdów do obsługi naziemnej na lotnisku Chopina i autobusów komunikacji miejskiej w Warszawie - zapowiedział Jóźwiak.

Orlen podkreślił, że projekt HySPARK zakłada szeroką współpracę 17 partnerów z pięciu krajów - z Polski, Niemiec, Włoch, Irlandii i Wlk. Brytanii, którzy przez najbliższe lata będą tworzyć rynek dystrybucji wodoru w obszarze Polski Centralnej. Jak wyjaśniono w informacji, przedsięwzięcie w zakresie biznesowym koordynował będzie Orlen, a w obszarze administracyjnym i badawczo-rozwojowym Instytut Energetyki - Państwowy Instytut Badawczy (IEN-PIB).

Według dyrektora IEN-PIB prof. Jakuba Kupeckiego, HySPARK jest unikatowym przedsięwzięciem, które łączy kluczowe kompetencje niezbędne do realizacji wybranych celów Polskiej Strategii Wodorowej.

- Działania konsorcjum, w tym szerokie zaangażowanie podmiotów zrzeszonych w Mazowieckiej Dolinie Wodorowej, realnie przyczynią się do dekarbonizacji transportu a rezultaty projektu będą modelowym rozwiązaniem przewidzianym do replikacji w innych aglomeracjach miejskich - ocenił prof. Kupecki.

Jak przypomniał Orlen, projekt HySPARK powstał w ramach działalności Klastra Mazowieckiej Doliny Wodorowej, która zrzesza aktualnie 48 partnerów, reprezentujących instytuty badawcze, uczelnie wyższe oraz przedsiębiorstwa publiczne i prywatne. Koncern zaznaczył, że celem Mazowieckiej Doliny Wodorowej jest stworzenie na obszarze Mazowsza egionalnego ekosystemu wodorowego, który będzie łączył producentów wodoru z dostawcami technologii i końcowymi użytkownikami różnych sektorów, m.in. transportu - poprzez wykorzystanie wodoru jako paliwa w pojazdach oraz przemysłu - poprzez wykorzystanie wodoru np. do produkcji nawozów sztucznych.

Koncern wspomniał jednocześnie, że do 2030 r. Grupa Orlen planuje budowę sieci ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo, drogowego oraz kolejowego w Polsce, Czechach i na Słowacji - wodór będzie dostarczany tam dzięki wybudowaniu europejskiej sieci hubów, zasilanych odnawialnymi źródłami energii, jak również innowacyjnych instalacji przetwarzających odpady komunalne w zero i niskoemisyjny wodór.

Łączna zakładana moc elektrolizerów w Grupie Orlen do 2030 r. wyniesie około 1 GW mocy, co w połączeniu z projektami typu waste-to-hydrogen umożliwi produkcję ponad 130 tys. ton rocznie odnawialnego wodoru na koniec obecnej dekady - wyliczył koncern.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Tagi
Więcej z kategorii
Aktualności powiązane
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • MQHZP
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Do wydrążenia zostało jeszcze 7 km przekopu. Tędy pojedzie węgiel
29 października 2024
24.3 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]