REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
8 lipca 2024 16:33 Polska Agencja Prasowa

Polacy są świadomi konsekwencji zmiany klimatu

Według raportu 64 proc. Polaków poprawnie stwierdziło, że poziom mórz i oceanów na świecie podnosi się
fot: Krystian Krawczyk

Polacy są świadomi konsekwencji zmiany klimatu, ale potrzebują więcej wiedzy na temat rozwiązań w tej dziedzinie - wynika z badania Europejskiego Banku Inwestycyjnego dot. zrozumienia problemu zmiany klimatu. Pierwsze miejsce w badaniu zajęli obywatele Finlandii, a następnie Luksemburga i Szwecji.

Jak przekazano w raporcie EBI, w VI edycji ankiety EBI dotyczącej klimatu skupiono się na ocenie zrozumienia przez społeczeństwo w Polsce problemu zmiany w trzech kluczowych obszarach: definicje i przyczyny, konsekwencje oraz rozwiązania. Ankietowanym zadano 12 pytań, ich odpowiedzi oceniane były w skali od 0 do 10, gdzie 10 oznaczało najwyższy poziom wiedzy.

Respondenci z Polski uzyskali 5,87 pkt na 10. Pierwsze miejsce zajęła Finlandia (7,22/10 pkt.), a za nią uplasowały się Luksemburg (7,19/10) oraz Szwecja (6,96/10).

W kwestii definicji oraz przyczyn zmiany klimatu Polacy uzyskali wynik 6,38/10 pkt. Jeśli chodzi o definicję zmiany klimatu, potrafi ją podać ponad dwie trzecie (67 proc.) respondentów polskich, przy czym tylko 6 proc. uważa, że zmiana klimatu nie stanowi problemu - podano.

Dodano, że 65 proc. respondentów z Polski nie ma również wątpliwości, że działania człowieka takie jak wylesianie, rolnictwo, przemysł i transport to główne przyczyny zmiany klimatu. 23 proc. sądzi jednak, że jest to spowodowane ekstremalnymi zjawiskami w przyrodzie, takimi jak wybuchy wulkanów i fale upałów, a 11 proc. uważa, że zmiana klimatu jest spowodowana dziurą ozonową.

Na pytanie o trzech największych emitentów gazów cieplarnianych na świecie, większość Polaków (61 proc.) poprawnie wskazała Stany Zjednoczone, Chiny i Indie - zaznaczono w raporcie.

Polacy zapytani o konsekwencje zmiany klimatu uzyskali wynik 7,34/10 pkt. 81 proc. respondentów uznało, że ma ona negatywny wpływ na zdrowie ludzi. Również 81 proc. respondentów odpowiedziało, że zmiana klimatu pogarsza sytuację głodową na świecie. Z kolei 67 proc. respondentów z Polski uważa, że zmiany klimatu mają wpływ na migrację.

Według raportu 64 proc. Polaków poprawnie stwierdziło, że poziom mórz i oceanów na świecie podnosi się, 24 proc. - że poziom ten się obniża, a według 13 proc. zmiana klimatu nie wpływa znacząco na poziom mórz i oceanów.

W kategorii Pojęcia oraz działania mające na celu przeciwdziałanie zmianie klimatu Polacy otrzymali ocenę 3,89/10 pkt., co wskazuje na niewystarczającą wiedzę osób z Polski na temat działań, które mogą pomóc w łagodzeniu zmiany klimatu, w porównaniu z pozostałymi dwoma badanymi obszarami (definicja i przyczyny zmiany klimatu, oraz skutki zmiany klimatu). Jest to zgodne z ogólną tendencją w krajach europejskich, gdzie większość badanych uzyskuje niskie wyniki w tym aspekcie - zaznaczono.

72 proc. Polaków, (tyle samo co średnia UE) wie, że korzystanie z produktów, które można poddać recyklingowi, może pomóc w łagodzeniu zmiany klimatu. 61 proc. uważa również, że korzystanie z transportu publicznego zamiast z samochodu to dobry kierunek postępowania.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • TCIIS
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Wstrząs w kopalni, załoga wycofana
18 listopada 2024
57.9 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]