REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
14 maja 2024 15:20 Portal gospodarka i ludzie autor: MOKR

Polacy najchętniej pracują hybrydowo

Ponad połowa Polaków wskazuje, że główną zaletą pracy hybrydowej jest brak straty czasu na dojazdy do siedziby firmy
fot: Pixabay.com

Na skutek pandemii tematyka modelu pracy zyskała na znaczeniu. Spopularyzowała się hybryda, którą oferuje 38 proc. pracodawców, a co dziesiąta firma pracuje wyłącznie zdalnie. Nadal jednak w co drugim przedsiębiorstwie w ogólne nie ma home office – wynika z najnowszego "Barometru Polskiego Rynku Pracy" Personnel Service.

- Pandemia diametralnie zmieniła krajobraz pracy, wprowadzając do codzienności home office, który wcześniej był rzeczywistością wyłącznie największych firm i to często w minimalnym zakresie. Zmuszeni do adaptacji, zarówno pracodawcy, jak i pracownicy, przeszli zmiany, a hybryda staje się coraz popularniejszym modelem, w którym zatrudnieni decydują gdzie, jak, a nawet w jakich godzinach chcą pracować. Trzeba przyznać, że pracownicy stali się głównymi architektami nowej dynamiki modelu pracy, choć pracodawcy też się przekonali, że praca zdalna jest efektywna – mówi Krzysztof Inglot, założyciel Personnel Service, ekspert rynku pracy.

Zgodnie z najnowszym „Barometrem Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service hybrydowy model pracy obowiązuje w 38 proc. firm. Najczęściej oferują go duzi przedsiębiorcy (43 proc.), w porównaniu do 36 proc. małych i 35 proc. średnich firm. Niemal co drugi pracodawca (47 proc.) nie oferuje pracownikom możliwości pracy zdalnej. Wyłącznie z domu pracują pracownicy w co dziesiątym przedsiębiorstwie (9 proc.).

Pracodawcy widzą zalety hybrydowego modelu pracy. 49 proc. firm wskazuje na mniej zwolnień chorobowych pracowników. Co trzeci pracodawca dostrzega wzrost efektywności, a 28 proc. docenia możliwość przyciągania młodych talentów. Z drugiej strony firmy widzą też wady takiej pracy. Niemal połowa firm (49 proc.) wskazuje na mniejszą kontrolę nad pracownikami, którzy są w domu. Ten aspekt okazał się ważniejszy niż mniejsza integracja pracowników, na który wskazało 37 proc. pracodawców. Na przeciwnym biegunie co trzeciego pracodawcy, który dostrzega wzrost efektywności w hybrydowym modelu pracy znajduje się co piąty widzący jej spadek.

Wciąż jednak praca zdalna pozostaje opcją dla mniejszości pracowników. Większość, czyli aż 65 proc. zatrudnionych deklaruje, że nie ma możliwości wykonywania swoich obowiązków w trybie home office. Natomiast 16 proc. osób decyduje się na całkowitą pracę zdalną, a 26 proc. nie ma nic przeciwko pracy wyłącznie z biura. Dominującym preferowanym stylem pracy dla 40 proc. pracowników jest model hybrydowy.

Ponad połowa Polaków (56 proc.) wskazuje, że główną zaletą pracy hybrydowej jest brak straty czasu na dojazdy do siedziby firmy. Następnie, 45 proc. pracowników uznaje ten rodzaj pracy za atrakcyjny z powodu możliwości wykonywania go z dowolnego miejsca. Na ostatnim miejscu podium znalazła się możliwość swobodnego dostosowywania planu dnia do potrzeb i przyzwyczajeń.

- Kolejnym etapem ewolucji zawodowej będzie 4-dniowy tydzień pracy. Z naszego raportu wynika, że niemal co trzeci Polak wyraża zainteresowanie taką zmianą. Jest to krok w stronę bardziej elastycznych i zrównoważonych modeli pracy, które uwzględniają potrzeby pracowników oraz zmieniające się realia rynkowe. Ostatnio również głośno dyskutuje się na ten temat w mediach, a pomysł skrócenia tygodnia pracy jest też jednym z tematów debaty politycznej – podsumowuje Krzysztof Inglot z Personnel Service.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • OTKHN
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Wstrząs w kopalni, załoga wycofana
18 listopada 2024
57.4 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]