Jest wybrany wykonawca łącznika rowerowego pomiędzy ul. Kościuszki i Barbary w Katowicach. Poza tym budowa velostrady łączącej Brynów z Giszowcem przebiega zgodnie z harmonogramem, a w czerwcu będzie gotowe połączenie rowerowe strefy Tempo 30 przy ul. Kolistej z infrastrukturą rowerową przy węźle drogowym Giszowiec.
Od 2015 r. w Katowicach powstało ponad 47 km infrastruktury rowerowej za niecałe 49,5 mln zł. Ostatnio rozstrzygnięty został przetarg na budowę drogi dla rowerów, która połączy ul. Kościuszki z ul. Barbary. Nowy odcinek zostanie poprowadzony pomiędzy autostradą A4 a ogródkami działkowymi. W trakcie realizacji wykonawca przeprowadzi prace rozbiórkowe, wykona oświetloną drogę rowerową wraz z przejazdem rowerowym przez ul. Barbary, na przecięciu z ciągami pieszymi dokona ich przebudowy. Wykona również oznakowanie pionowe i poziome, a w ramach zagospodarowania terenu nasadzone zostaną 24 lipy drobnolistne.
W postępowaniu przetargowym swoje oferty złożyło 4 wykonawców. Spośród nich komisja konkursowa wybrała firmę INFRAX Sp. z o.o. Wartość tej inwestycji to niespełna 580 tys. zł. Całość prac ma się zamknąć w czasie 5 miesięcy od dnia zawarcia umowy, z czego 3 miesiące to czas na ukończenie robót budowlanych i zgłoszenie gotowości do odbioru.
Trwa budowa pierwszej katowickiej velostrady
Największa obecnie realizowana inwestycja dotyczy budowy pierwszej w Katowicach velostrady. Na trasie pomiędzy Giszowcem a Brynowem widać już zarys powstającej velostrady, czyli drogi dla rowerów o podwyższonym standardzie. Koszt jej wybudowania to blisko 11,5 mln zł. Połączy ona układ drogowy przy ul. Kolistej z przejściem pieszo-rowerowym w sąsiedztwie ul. Huberta i skrzyżowaniem z trasą rowerową nr 1. Droga będzie miała 4,4 km długości, a szerokość 4 metrów zapewni większą przepustowość, komfort jazdy i ułatwi wyprzedzanie. Będzie jej towarzyszyło oświetlenie, miejsca obsługi rowerzystów, a także licznik rowerowy zamontowany na wysokości ul. Francuskiej. W tym miejscu zlokalizowany będzie jeden z dwóch zjazdów, gdzie będzie można opuścić velostradę i wjechać do Katowickiego Parku Leśnego. Na odcinku od ul. Francuskiej do ul. Kolistej powstanie też chodnik, odseparowany od drogi rowerowej pasem zieleni i krawężnikiem.
Do tej pory wykonawca zrealizował prace związane z budową przepustów, roboty ziemne i wykonanie pierwszych warstw konstrukcji nawierzchni zarówno velostrady, jak i chodnika. Trwają prace brukarskie związane z układaniem korytek odwadniających i obrzeży, a także roboty w ramach zabudowy oświetlenia wzdłuż trasy. Inwestycja powinna zostać odebrana z początkiem przyszłego roku.
Nowa infrastruktura rowerowa w Giszowcu
Trwają również prace nieopodal powstającej Velostrady, które są już na zaawansowanym etapie. Mowa o drodze dla rowerów, która połączy strefę Tempo 30 na ul. Kolistej z infrastrukturą rowerową przy węźle drogowym Giszowiec. Nowa trasa zaczyna się w rejonie zjazdu do sklepu Lidl przy ul. Kolistej. Prowadzi południową stroną ulicy aż do skrzyżowania z Mysłowicką i stamtąd w kierunku przejścia podziemnego pod DK86. Do tej pory wykonawca zrealizował przebudowę kolidujących sieci, zabudowę dodatkowych punktów oświetlenia, budowę kanału technologicznego, budowę muru oporowego nad potokiem Bolina, wykonał odcinek drogi dla rowerów wzdłuż ulicy Mysłowickiej (bez warstw asfaltowych) oraz zatokę autobusową po wschodniej stronie ulicy Kolistej. Przed nim jeszcze wykonanie zatoki autobusowej po stronie zachodniej ul. Kolistej, dokończenie trasy rowerowej wzdłuż ulicy Kolistej, asfaltowanie całego odcinka oraz zagospodarowanie terenów przyległych.
Zakończenie tej inwestycji, której wartość wynosi 3,56 mln zł, planowane jest na połowę czerwca.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.