REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
28 marca 2024 11:28 Polska Agencja Prasowa

Gospodarka: Innowacyjność firm eksportowych wróciła do poziomów sprzed pandemii

W 2022 r. innowacje zostały wprowadzone przez 32,2 proc. przedsiębiorstw przemysłowych i 32,1 proc. przedsiębiorstw usługowych
fot: pixabay.com

Po wywołanym pandemią spadku zainteresowania eksporterów innowacjami do 56 proc., wskaźnik w 2023 r. osiągnął 64 proc. i zbliżył się do średniej z lat 2012 - 2019. Zmniejszył się też dystans do średniej UE pod względem nakładów na badania i rozwój - podał w czwartek Polski Instytut Ekonomiczny.

Z badania ankietowego eksporterów opublikowanego w czwartek przez Polski Instytut Ekonomiczny (PIE), przeprowadzonego we wrześniu i październiku 2023 r. wynika, że wprowadzaniem nowych technologii były zainteresowane przede wszystkim firmy duże, zatrudniające powyżej 250 pracowników oraz te o średnioniskim i średniowysokim poziomie techniki.

Jak zauważył PIE, innowacyjność firm eksportowych wróciła do poziomów sprzed pandemii. W latach 2012-2019 udział eksporterów, którzy w ciągu trzech lat wprowadzili innowacje, wynosił średnio 66 proc. W 2020 r. wskaźnik ten spadł do 56 proc., a od dwóch lat ponownie oscyluje wokół średniej sprzed szoku wywołanego pandemią - w 2023 r. wyniósł 64 proc. Jest to wynik znacznie wyższy, niż wskazują dane GUS dotyczące innowacyjności ogółu firm działających w Polsce. W 2022 r. innowacje zostały wprowadzone przez 32,2 proc. przedsiębiorstw przemysłowych i 32,1 proc. przedsiębiorstw usługowych.

W latach 2020-2022 udział firm, które wdrożyły, wdrażają lub rozważają robotyzację, druk 3D i internet rzeczy był na podobnym poziomie - średnio 53 proc. w przypadku robotyzacji, 28 proc. druku 3D i 22 proc. internetu rzeczy. W 2023 r. wzrost zainteresowania robotyzacją wyniósł 8 pkt. proc., zaś drukiem 3D i internetem rzeczy - 5 pkt. proc. Według PIE świadczy to z jednej strony o rosnącym znaczeniu nowych technologii dla utrzymania konkurencyjności firm, a z drugiej - o dogodnych warunkach ich rozwoju.

Powołując się na dane GUS Instytut podał, że nakłady na badania i rozwój przedsiębiorstw (BERD) wzrosły o 24 proc. pomiędzy 2021 r. a 2022 r. i stanowiły 0,96 proc. PKB. Pod tym względem Polska zmniejsza dystans do średniej unijnej, która w 2022 r. wynosiła 1,48 proc. (dane Eurostatu). W 2023 r. eksporterzy wdrażali lub byli zainteresowani wdrażaniem takich technologii, jak: analiza Big Data (23 proc.), systemy oparte na SQL (51 proc.), systemy zarządzania zasobami ERP (65 proc.) oraz chmura obliczeniowa (27 proc.). W porównaniu z 2022 r. progres w stosowaniu tych technologii przez firmy eksportowe nie był jednak znaczący.

Eksporterzy rzadziej korzystają ze stron internetowych jako narzędzia sprzedaży lub promocji niż pozostałe przedsiębiorstwa w Polsce. Zgodnie z danymi GUS, w 2023 r. 67,3 proc. firm miało swoją stronę internetową, a w przypadku eksporterów było to 45 proc. Strony internetowe służą im najczęściej do prezentacji wyrobów. 13 proc. ogółu firm i 6 proc. firm eksportowych w Polsce miało też sklep internetowy. Częściej wybieraną formą promocji w internecie są publikacje w mediach społecznościowych - zamieszcza je 47 proc. ogółu firm w Polsce i 22 proc. eksporterów. W celu pozyskania nowych klientów 52 proc. przedsiębiorstw eksportujących preferuje udział w targach branżowych - poinformował PIE.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • LDUNF
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Kopalnia wstrzymała wydobycie, będzie problem
14 maja 2024
30,964 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]