Po wywołanym pandemią spadku zainteresowania eksporterów innowacjami do 56 proc., wskaźnik w 2023 r. osiągnął 64 proc. i zbliżył się do średniej z lat 2012 - 2019. Zmniejszył się też dystans do średniej UE pod względem nakładów na badania i rozwój - podał w czwartek Polski Instytut Ekonomiczny.
Z badania ankietowego eksporterów opublikowanego w czwartek przez Polski Instytut Ekonomiczny (PIE), przeprowadzonego we wrześniu i październiku 2023 r. wynika, że wprowadzaniem nowych technologii były zainteresowane przede wszystkim firmy duże, zatrudniające powyżej 250 pracowników oraz te o średnioniskim i średniowysokim poziomie techniki.
Jak zauważył PIE, innowacyjność firm eksportowych wróciła do poziomów sprzed pandemii. W latach 2012-2019 udział eksporterów, którzy w ciągu trzech lat wprowadzili innowacje, wynosił średnio 66 proc. W 2020 r. wskaźnik ten spadł do 56 proc., a od dwóch lat ponownie oscyluje wokół średniej sprzed szoku wywołanego pandemią - w 2023 r. wyniósł 64 proc. Jest to wynik znacznie wyższy, niż wskazują dane GUS dotyczące innowacyjności ogółu firm działających w Polsce. W 2022 r. innowacje zostały wprowadzone przez 32,2 proc. przedsiębiorstw przemysłowych i 32,1 proc. przedsiębiorstw usługowych.
W latach 2020-2022 udział firm, które wdrożyły, wdrażają lub rozważają robotyzację, druk 3D i internet rzeczy był na podobnym poziomie - średnio 53 proc. w przypadku robotyzacji, 28 proc. druku 3D i 22 proc. internetu rzeczy. W 2023 r. wzrost zainteresowania robotyzacją wyniósł 8 pkt. proc., zaś drukiem 3D i internetem rzeczy - 5 pkt. proc. Według PIE świadczy to z jednej strony o rosnącym znaczeniu nowych technologii dla utrzymania konkurencyjności firm, a z drugiej - o dogodnych warunkach ich rozwoju.
Powołując się na dane GUS Instytut podał, że nakłady na badania i rozwój przedsiębiorstw (BERD) wzrosły o 24 proc. pomiędzy 2021 r. a 2022 r. i stanowiły 0,96 proc. PKB. Pod tym względem Polska zmniejsza dystans do średniej unijnej, która w 2022 r. wynosiła 1,48 proc. (dane Eurostatu). W 2023 r. eksporterzy wdrażali lub byli zainteresowani wdrażaniem takich technologii, jak: analiza Big Data (23 proc.), systemy oparte na SQL (51 proc.), systemy zarządzania zasobami ERP (65 proc.) oraz chmura obliczeniowa (27 proc.). W porównaniu z 2022 r. progres w stosowaniu tych technologii przez firmy eksportowe nie był jednak znaczący.
Eksporterzy rzadziej korzystają ze stron internetowych jako narzędzia sprzedaży lub promocji niż pozostałe przedsiębiorstwa w Polsce. Zgodnie z danymi GUS, w 2023 r. 67,3 proc. firm miało swoją stronę internetową, a w przypadku eksporterów było to 45 proc. Strony internetowe służą im najczęściej do prezentacji wyrobów. 13 proc. ogółu firm i 6 proc. firm eksportowych w Polsce miało też sklep internetowy. Częściej wybieraną formą promocji w internecie są publikacje w mediach społecznościowych - zamieszcza je 47 proc. ogółu firm w Polsce i 22 proc. eksporterów. W celu pozyskania nowych klientów 52 proc. przedsiębiorstw eksportujących preferuje udział w targach branżowych - poinformował PIE.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.