Węglokoks dobił targu. – 29 lutego, po spełnieniu się warunków zawieszających, Węglokoks i SEA-invest zamknęły transakcję nabycia udziałów PPS Port Północny i zawarły umowę transferu udziałów. Tym samym z dniem 1 marca Węglokoks wchodzi w prawa większościowego właściciela Portu Północnego – czytamy w oficjalnym komunikacie, jaki ukazał się na stronie internetowej spółki.
Koniec lutego od początku był terminem zakładanym przez Węglokoks na ostateczne sfinalizowanie transakcji zakupu akcji Przedsiębiorstwa Przeładunkowo-Składowego Port Północny od SEA-invest Corporation, własności Belga Philippe’a Van de Vyvere. O repolonizacji spółki informowano już 5 października, tuż przed wyborami. Jak się okazało, było to, mimo nagłośnionej w mediach uroczystości pod hasłem repolonizacji z udziałem Jacka Sasina, ministra aktywów państwowych, jedynie podpisanie warunkowej umowy nabycia udziałów. Teraz domknięte zostały kwestie finansowe. O jakich pieniądzach mówimy? Tego strony nie ujawniają.
Transakcja polega na przejęciu przez Węglokoks kontroli nad Portem Północnym i podlegała ocenie UOKiK. Stosowny wniosek w tej sprawie trafił do urzędu 25 października ub.r. 23 listopada wydano zgodę na koncentrację.
– W wyniku transakcji Węglokoks – grupa kapitałowa zrzeszająca spółki z sektora stalowego, energetycznego i logistycznego, nabywa 80,43 proc. akcji PPS Port Północny, co daje Węglokoksowi kontrolę nad spółką. W ostatnich 12 latach, pod zarządem SEA-invest Corporation – międzynarodowego operatora terminali dla towarów takich jak suche ładunki masowe, PPS Port Północny stał się największym i najważniejszym portem masowym w Polsce oraz kluczowym aktywem dla zabezpieczenia importu do Polski materiałów masowych, w szczególności węgla energetycznego, koksującego i rudy żelaza – informuje Węglokoks.
Nabycie kontrolnego pakietu akcji spółki wzmocni pozycję Węglokoksu na rynku logistycznym, co wpisuje się w długofalową strategię Grupy Węglokoks, zakładającą rozwój biznesu logistycznego.
Jak podkreślał w komunikacie Tomasz Heryszek, prezes Węglokoksu, główną przewagą Portu Północnego jest dostęp do szlaku głębokowodnego. Dostęp do niego powoduje, że Węglokoks uzyskuje wiele strategicznych korzyści na rynku. W planach jest zwiększenie jego możliwości przeładunkowych z 10 milionów ton rocznie do 15 milionów, a w dalszej perspektywie 20 milionów ton rocznie.
Port Północny to część portu morskiego Gdańsk, stosunkowo nowoczesna i głębokowodna (do 15 m zanurzenia). Leży bezpośrednio nad Zatoką Gdańską. Został zbudowany w latach 1970-1975 razem z Rafinerią Gdańską, z którą zresztą jest połączony rurociągiem. W 2007 r. ukończono tam budowę pierwszego głębokowodnego terminalu kontenerowego DCT Gdańsk. Rok później port został sprzedany belgijskiemu podmiotowi i rozkwitł.
W 2018 r. zmodernizowano tor morski i z dna usunięto niewybuchy leżące tam od czasów II wojny światowej. We wrześniu 2021 konsorcjum firm PORR, Rover Maritime i Roverpol zakończyło zasadniczą część budowy nowego układu falochronów w Porcie Północnym. W wyniku wartej blisko 607 mln zł inwestycji zwiększono niezależność pracy portu od warunków pogodowych i podniesiono bezpieczeństwo jego funkcjonowania oraz zdolność eksploatacyjną.
Jeśli chcesz mieć dostęp do artykułów z Trybuny Górniczej, w dniu ukazania się tygodnika, zamów elektroniczną prenumeratę PREMIUM. Szczegóły: nettg.pl/premium. Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.