W styczniu br. liczba osobowych aut elektrycznych w Polsce wzrosła o 66 proc. r/r do ponad 52 tys. szt. - wynika z Polish EV Outlook Index opublikowanego w środę. Dodano, że flota całkowicie elektrycznych pojazdów dostawczych i ciężarowych zwiększyła się do blisko 6 tys. szt. - o 75 proc. r/r.
Według Polish EV Outlook Index (PEVO Index) na koniec stycznia 2024 r. flota osobowych, dostawczych i ciężarowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) w Polsce liczyła 58 507 szt. Park osobowych BEV składał się z 52 556 szt. i powiększył się 66 proc. r/r, a liczba rejestracji nowych pojazdów tego typu wyniosła 1 116 szt., a więc 4 proc. więcej niż rok temu.
W opracowaniu dodano także, że w styczniu 2024 r. flota całkowicie elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych zwiększyła się do 5951 szt. czyli o 75 proc. r/r.
Park osobowych, wodorowych FCEV liczył 201 szt. co stanowiło wzrost o 73 proc. r/r.
Najpopularniejszymi, nowymi osobowymi modelami BEV w styczniu 2024 r. były Tesla Model Y (183 sprzedane szt.), Mazda MX-30 (82 szt.) oraz Dacia Spring (61 szt.). Na podium wśród marek znalazły się Tesla, Mercedes-Benz oraz Volvo. Udział BEV na rynku nowych samochodów osobowych w styczniu 2024 r. wyniósł 2,6 proc. - wskazali autorzy opracowania.
Zwrócili uwagę, że pod koniec pierwszego miesiąca 2024 r. w Polsce funkcjonowało 6086 - wzrost o 33 proc. r/r ogólnodostępnych punktów ładowania, w tym 4456 AC - więcej o 27 proc. r/r oraz 1630 DC (+55 proc. r/r). W styczniu uruchomiono 153 nowe punkty. Największym udziałem w sieci infrastruktury ładowania w Polsce dysponowały ładowarki o mocy do 22 kW (65 proc.), ale liczba szybkich stacji DC o mocy przekraczającej 50 kW bardzo dynamicznie rośnie - zwrócili uwagę autorzy raportu, wskazując, że pod koniec stycznia 2024 r. kierowcy samochodów elektrycznych mogli w Polsce korzystać z 655 takich urządzeń.
Jak wynika z PEVO Index miastami o najlepiej rozwiniętej infrastrukturze dla pojazdów zeroemisyjnych są w kolejności: Warszawa (591 punktów w styczniu 2024 r.), Gdańsk (265), Szczecin (222), Poznań (199) i Kraków (196). W raporcie wskazano, że liczba punktów wzdłuż sieci TEN-T wyniosła na koniec stycznia 2024 r. 613, co oznacza wzrost o 13 proc. r/r.
Rynek zeroemisyjnych pojazdów używanych zawiera również dane na temat oferty na rynku wtórnym elektromobilności w naszym kraju.
Według PEVO Index pod koniec stycznia 2024 r. liczba ogłoszeń używanych BEV na portalu OTOMOTO wynosiła 3766. To wzrost o 123 proc. r/r. Udział ogłoszeń samochodów całkowicie elektrycznych w łącznej liczbie ogłoszeń pojazdów używanych to 1,1 proc. Takie oferty odpowiadały za 0,7 proc. wszystkich odsłon ogłoszeń na portalu OTOMOTO.
Najpopularniejszymi modelami BEV na wtórnym rynku e-mobility w Polsce były Nissan Leaf (335 ogłoszeń w styczniu 2024 r. ze średnią ceną 72 239 zł), BMW i3 (233 ogłoszenia ze średnią ceną 92 208 zł) oraz Tesla Model S (174 ogłoszenia ze średnią ceną 171 797 zł) - wskazali twórcy indexu.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Komentarz usunięty przez moderatora z powodu złamania regulaminu lub użycia wulgaryzmu.