Główne rekomendacje dotyczące przyszłości Centralnego Portu Komunikacyjnego przygotują eksperci i urzędnicy odpowiedzialni za ten projekt - powiedział we wtorek premier Donald Tusk.
Premier został zapytany na konferencji prasowej po posiedzeniu rządu o decyzje dotyczące dalszej przyszłości Centralnego Portu Komunikacyjnego.
- Chcemy zerwać z jakimkolwiek fałszem wokół tego projektu - wskazał Tusk. Jak mówił, w wersji umiarkowanej inwestycja ta miała kosztować ok. 160 mld zł.
- W sposób transparentny główne rekomendacje zbudują eksperci i urzędnicy odpowiedzialni za ten projekt - powiedział Tusk.
Premier przekazał, że otrzymał potwierdzenie od pełnomocnika rządu ds. CPK Macieja Laska, że e rekomendacje, ekspertyzy dotyczące sensu tej inwestycji, jej zakresu będą gotowe do końca pierwszego kwartału tego roku.
- W związku z tym będziemy podejmowali (decyzje) adekwatne do ekspertyz, opinii ludzi, którzy się na tym znają, a nie którzy mieli ambicje czysto polityczne. Te opinie będą rozstrzygały - powiedział. Jak dodał, nie ucieka od odpowiedzialności. - Na końcu i tak na nas spadnie odpowiedzialność za te decyzje - podkreślił szef rządu.
- Chciałbym, żeby wszyscy w Polsce wiedzieli, że jak mamy zdecydować o wydaniu 100, 150, 160, czy 300 miliardów złotych, to musimy mieć przekonanie, że warto te pieniądze w taki, a nie inny sposób wydać - wskazał.
Jak mówił, zależy mu na tym, aby lotniska regionalne nie były zagrożone jakimiś politycznymi, centralnymi pomysłami. - Te lotniska regionalne muszą być takim oczkiem w głowie i samorządów i władzy centralnej - zaznaczył. - Będziemy też to kryterium na pewno brali pod uwagę - dodał.
Pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek mówił, że to, co się stanie z projektem Centralnego Portu Komunikacyjnego będzie wiadomo po audycie. Jak mówił, pierwsze wnioski z niego mają być znane pod koniec tego kwartału. Zapewnił, że audyt będzie przeprowadzony rzetelnie, a spółka swoje dalsze plany będzie przeprowadzać w dialogu społecznym.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów ma być wybudowany port lotniczy. W skład CPK mają wejść też inwestycje kolejowe: węzeł przy porcie lotniczym i połączenia na terenie kraju, które mają umożliwić przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.