Najkorzystniejszą ofertę w przetargu na budowę pierwszego w Katowicach odcinka velostrady - drogi rowerowej o podwyższonym standardzie z infrastrukturą dla pieszych - wybrały Katowickie Inwestycje. Droga połączy dwie dzielnice: Brynów i Giszowiec; a docelowo Katowice z Mysłowicami.
Zgodnie z informacjami na platformie zamówień miejskiej spółki Katowickie Inwestycje, przy budżecie zamówienia 17,2 mln zł brutto, wybrano najtańszą ofertę katowickiego Drogopolu - za 11,5 mln zł brutto. Pozostałych dziewięć ofert miało zakres cen 12,8-19,5 mln zł brutto.
W efekcie przetargu pod nazwą Wykonanie robót budowlanych polegających na budowie drogi dla rowerów dla połączenia dzielnicy Giszowiec z obszarem Katowickiego Parku Leśnego w ramach zadania inwestycyjnego pn.: +Katowicka Infrastruktura Rowerowa - Velostrada+ ma powstać w ciągu roku prawie 4,4 km nowej infrastruktury rowerowej (na prace przewidziano 9 miesięcy, na odbiory - kolejne 3).
Patrząc od Giszowca, odcinek będzie rozpoczynał się w rejonie ul. Kolistej, zostanie przeprowadzony pod trasą DK86 i śladem dawnej linii kolei piaskowej. Połączy się z ul. Francuską i terenami w rejonie Katowickiego Parku Leśnego oraz przystanku autobusowego Muchowiec Korty Pętla. Dalej velostradą będzie można dostać się do przejścia pieszo-rowerowego w sąsiedztwie ul. Huberta oraz skrzyżowania z trasą rowerową nr 1.
Pierwszy odcinek velostrady w Katowicach będzie spełniał standardy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, która przygotowała założenia metropolitalnych velostrad. Sama droga dla rowerów będzie miała szerokość 4 metrów. Obok powstanie szeroki na 2 metry chodnik, oddzielony od drogi 1,5-metrowym pasem zieleni (z wyjątkiem fragmentu od ul. Francuskiej do ul. Huberta). Droga będzie oświetlona, powstaną miejsca obsługi rowerzystów i licznik rowerowy na wysokości ul. Francuskiej.
Trasa umożliwi bezpieczne i sprawne poruszanie się pomiędzy Brynowem, Muchowcem i Giszowcem, z którego istniejącymi połączeniami będzie można dojechać do Nikiszowca oraz Szopienic. Stanie się też zaczynem metropolitalnej velostrady nr 6 z Katowic do Mysłowic (to jedna z dwóch pierwszych velostrad, dla których całego przebiegu powstają już zamówione przez GZM koncepcje techniczne).
Jak akcentują władze GZM, budowa velostrad to jedno ze strategicznych działań podejmowanych we współpracy z miastami Metropolii. Mają one pełnić głównie funkcję transportową, zapewniając bezpieczny przejazd do pracy, szkoły, instytucji w ramach jednego miasta lub pomiędzy miastami.
Planowane przebiegi velostrad zostały wytyczone przez Metropolię we współpracy z miastami członkowskimi. Łącznie założono budowę 8 velostrad o długości ok. 120 km. Ten katalog nie jest zamknięty. Trwają ustalenia dotyczące kolejnych przebiegów.
Dla pierwszych z nich - z Sosnowca do Katowic oraz z Katowic do Mysłowic - Metropolia wykonała już czynności przygotowawczo-organizacyjne, m.in. pomagając miasto w wykupie gruntów, w tym po kolejach piaskowych, a także zamawiając przygotowanie koncepcji technicznych. Zamówione w lipcu - z 10-miesięcznym terminem - koncepcje obejmą odcinki o długości 5,8 oraz 4,7 km.
Cała velostrada nr 6 (Katowice-Mysłowice) będzie miała 9,1 km (koncepcja obejmuje 4,7 km) i rozpocznie się w Katowicach-Brynowie, będzie biegła przez Giszowiec. Następnie w kierunku Mysłowic ma przebiegać wzdłuż ul. Mysłowickiej, docierając do granicy z Mysłowicami i dalej wzdłuż ul. Mikołowskiej, aż do rejonu ronda Rotmistrza Pileckiego.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.