Naftoport z Grupy PERN przeładował w 2023 r. o połowę więcej ropy naftowej i paliw niż rok wcześniej. Także baza paliw PERN w Dębogórzu przyjęła w 2023 r. o połowę więcej oleju napędowego dostarczanego drogą morską niż rok wcześniej - poinformował w piątek PERN.
Prawie 37 mln ton ropy naftowej i paliw płynnych przeładował w całym 2023 r. Naftoport należący do Grupy PERN. Oznacza to wzrost aż o połowę w stosunku do 2022 r. Natomiast baza paliw PERN w Dębogórzu w analogicznym okresie przyjęła 3 mln ton oleju napędowego dostarczonego tankowcami do Portu Gdynia - także o połowę więcej niż w 2022 r. - przekazał PERN.
Jak podał PERN, w 2023 r. w Naftoporcie przyjęto i obsłużono 471 statków, w porównaniu z 363 tankowcami rok wcześniej, natomiast w bazie paliwowej w Dębogórzu rozładowano 93 tankowce - o 26 więcej niż rok wcześniej. To efekt reorientacji kierunków dostaw surowca i paliw do Polski wywołany toczącą się na Ukrainie wojną i odejściem od rosyjskich węglowodorów, co jest zjawiskiem ogólnoeuropejskim - wyjaśniła spółka.
PERN podkreślił, że Naftoport działa dziś na maksymalnych obrotach, dlatego już teraz prowadzi intensywne prace zmierzające do rozbudowy terminalu o kolejne stanowisko obsługi największych tankowców. Spółka jest w trakcie przygotowania dokumentacji projektowej inwestycji. To ważny kamień milowy na drodze do zwiększenia efektywności operacyjnej i przepustowości Naftoportu, a tym samym wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego państwa - zaznaczono w informacji.
PERN wspomniał przy tym o podpisanej z Naftoportem umowie serwisowej w zakresie technicznego utrzymania urządzeń i instalacji, dzięki czemu obie spółki zwiększą bezpieczeństwo technologiczne kluczowych dla Polski operacji, związanych z przeładunkiem surowca i paliw.
Jak dodał PERN, z kolei w jego bazie paliw w Dębogórzu w 2023 r. oddano do eksploatacji dwa zbiorniki na olej napędowy o pojemności po 32 tys. metrów sześc. każdy. Spółka zapowiedziała, że planuje wybudować tam jeszcze trzy znacznie większe zbiorniki, bo o pojemności 50 tys. metrów sześc. każdy. Dodatkowo realizowana jest rozbudowa nalewni bramowej oraz bocznicy kolejowej, co pozwoli znacząco zwiększyć możliwości dystrybucji paliw na transport kolejowy - podkreślono w informacji.
PERN zwrócił uwagę, że jego kluczowa infrastruktura na Pomorzu to także dwie bazy ropy naftowej oraz Rurociąg Pomorski, łączący rewersyjnie Gdańsk i magazyn surowcowy spółki w Miszewku Strzałkowskim pod Płockiem - w Bazie Gdańsk i w Terminalu Naftowym Gdańsk przyjmowane są z poprzez Naftoport z tankowców różne gatunki ropy naftowej z całego świata; surowiec jest następnie transportowany rurociągami zgodnie z zapotrzebowaniem klientów do polskich rafinerii w Gdańsku i Płocku oraz do rafinerii niemieckich w Schwedt i Leuna.
Potencjał PERN nad morzem to łącznie 31 zbiorników w Bazie Gdańsk i w Terminalu Naftowym Gdańsk o łącznej pojemności 1,86 mln metrów sześc., co stanowi blisko 50 proc. całej pojemności magazynowej PERN na ropę naftową - przypomniała spółka. Zaznaczyła jednocześnie, iż w 2023 r. we współpracy z klientami i firmą Flowchem zakupiła i zastosowała w Rurociągu Pomorskim w obiektach w Gdańsku, Pelplinie, Łasinie i Rypinie środek DRA - Drag Reduction Additive, który pozwolił znacząco zredukować opory tłoczenia ropy i zwiększyć wydajność magistrali.
PERN podał także, że w zamierzeniach na ten rok ma łącznie około 400 nowych zadań z Planu Inwestycyjnego oraz Planu Remontów, w tym kilka kluczowych inwestycji takich jak budowa nowych pojemności zbiornikowych w Bazie Paliw w Dębogórzu. Spółka oceniła, że kluczową inwestycją realizowaną przez Naftoport będzie również rozbudowa terminala przeładunkowego o głębokowodne stanowisko W do przeładunku ropy naftowej.
Inwestycje rzeczowe PERN na 2024 r. wyniosą prawie 450 mln zł, a remonty około 90 mln zł - wyliczono w informacji.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.