Na tegoroczne święta Bożego Narodzenia Polacy wydadzą o jedną czwartą więcej niż przed rokiem; średnio to 1441 zł na osobę - wynika z badania zrealizowanego na zlecenie BIG InfoMonitor. Najbardziej wzrósł budżet na wyjazdy i prezenty oraz zakup żywności - dodano.
Jak podano, dla jednej trzeciej badanych organizacja Bożego Narodzenia wiąże się z wyrzeczeniami, a dla 12 proc. oznacza finansowe tarapaty.
Polacy wydadzą na zorganizowanie świąt o jedną czwartą więcej niż przed rokiem, średnio będzie to 1441 zł na osobę. Najbardziej zwiększył się budżet na wyjazdy (do 130 zł) i prezenty (552 zł), ale też na zakup żywności (499 zł) - podano w badaniu zrealizowanym na zlecenie prowadzącego rejestr dłużników BIG InfoMonitor. Jak dodano, w 2022 r. było to 1157 zł na osobę, a w 2021 r. - 1142 zł.
W tym roku o 28 proc. wzrośnie budżet na prezenty z 431 do 522 zł. Na zastawienie świątecznego stołu pójdzie 499 zł - o 17 proc. więcej niż w 2022 r. Wzrosną wydatki także w innych kategoriach - podano.
Na wyjazdy, czyli paliwo lub bilety, Polacy zamierzają przeznaczyć średnio 130 zł (67 proc. więcej). Na choinkę i ozdoby, w które chcą inwestować w tym roku 54 proc. ankietowanych, planują przeznaczyć 74 zł (wzrost o 21 proc.). Środki czystości to średnio koszt 58 zł (12 proc.). A inne wydatki pochłoną 128 zł wobec 109 zł przed rokiem.
Prezes BIG InfoMonitor Sławomir Grzelczak wskazał, że z roku na rok Polacy coraz sprawniej i mądrzej organizują święta w trudnych warunkach gospodarczych.
Właściwie będzie to już czwarta Wigilia, w niespecjalnie sprzyjających okolicznościach. Najpierw były w 2020 i 2021, wynikające z pandemii obawy zdrowotne i finansowe, w zeszłym roku święta upłynęły w cieniu wojny w Ukrainie i dwucyfrowej inflacji, a teraz mamy dalszy ciąg wzrostu cen i utrzymującą się niepewność sytuacji za wschodnią granicą - tłumaczy Grzelczak.
Przyznał, że w tym roku Polacy postanowili jednak nieco odreagować, bardziej cieszyć się swoim towarzystwem i mniej zaciskać pasa.
Według BIG InfoMonitor odsetek osób, które zamierzają urządzić Boże Narodzenie równie wystawnie jak zwykle, wzrósł z 56 proc. w roku 2022 do 64 proc. w roku 2023. Jednocześnie o 8 proc. spadła liczba osób, zmuszonych spędzać je skromniej.
Zdecydowanej większości badanych uda się sfinansować świąteczne zakupy z bieżących dochodów. 16 proc. sięgnie po oszczędności. 3 proc. wobec 1 proc. w zeszłym roku, skorzysta z zakupów z odroczonym terminem płatności, szczególnie wybierając prezenty. Kolejne 3 proc. przełoży na później planowane wcześniej poważne wydatki, a 2 proc. respondentów stwierdziło, że właśnie z powodu organizacji świątecznych spotkań przesunie na kolejny miesiąc płatność bieżących rachunków.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.