Od piątku w Katowicach tramwaje pojadą z regularnymi kursami nową linią zbudowaną wzdłuż ul. Grundmanna. Tramwaje nr 25 będą kursowały tamtędy, łącząc dzielnice Szopienice, Zawodzie, centrum, Dąb i Os. Tysiąclecia - z końcem trasy przy Stadionie Śląskim.
Chodzi o nowy, ok. 600-metrowy odcinek linii tramwajowej wzdłuż ul. Grundmanna, połączony z istniejącymi torowiskami wzdłuż ul. Gliwickiej oraz Chorzowskiej. Zbudowano torowiska, sieć trakcyjną, wiadukt nad Drogową Trasą Średnicową (której część wiedzie ul. Chorzowską), most nad rzeką Rawą oraz połączenia we wszystkie strony z istniejącymi liniami.
Dzięki temu nowe połączenie umożliwi prowadzenie ruchu tramwajowego we wszystkich relacjach: ma poprawić ofertę komunikacyjną w centrum Katowic, dając możliwości urozmaicenia tras linii tramwajowych, dzięki połączeniu dwóch magistralnych ciągów komunikacyjnych. Możliwe będzie też uruchomienie linii śródmiejskiej, albo - w razie kolizji czy awarii - skierowanie ruchu na objazd.
Na razie nowym odcinkiem będzie kursowała jedna linia nr 25, wydłużona do Stadionu Śląskiego z dotychczasowej relacji Szopienice Pętla - Plac Wolności. Tramwaje przez większość dnia roboczego mają kursować co 15 minut, zapewniając w ciągu doby ponad 60 kursów w każdą stronę. Na nowym odcinku są dwa przystanki: Grundmanna przy ul. Gliwickiej i Grundmanna Office Park - przy ul. Chorzowskiej.
Jak mówił na czwartkowej uroczystości oficjalnego otwarcia nowej linii wiceprezydent Katowic Bogumił Sobula, jest to bardzo ważne połączenie dwóch głównych arterii komunikacyjnych w regionie, które z punktu widzenia bezpieczeństwa komunikacyjnego i sprawności transportowej ma kardynalne znaczenie.
- Ten rejon miasta bardzo intensywnie się rozwija: część wschodnia - rejon ul. Mickiewicza i część zachodnia - rejon ul. Żelaznej to obszary bardzo dużej aktywności inwestycyjnej, są tu duże generatory ruchy - mówił Sobula wskazując, że nowa linia powinna być dobrą ofertą dla przyszłych mieszkańców tamtejszych inwestycji mieszkaniowych i pracowników powstających obiektów biurowych.
- To krótki odcinek, ale na pewno zmieni on jakość podróżowania w naszym mieście. Zachęcam wszystkich do tego, by korzystać z transportu publicznego, z nowoczesnych tramwajów, nowoczesnych linii - dodał wiceprezydent Katowic.
Zasugerował też, że budowa połączenia wzdłuż ul. Grundmanna to poligon doświadczalny dla planowanej od lat nowej linii tramwajowej do południowych dzielnic miasta.
Prezes Tramwajów Śląskich Bolesław Knapik zwrócił uwagę, że jest to pierwsza od 76 lat całkowicie nowa linia tramwajowa zbudowana w Katowicach: poprzednia, z 1947 r., była przedłużeniem trasy do ówczesnego Parku Południowego (obecnie Kościuszki) do wybudowanej wówczas pętli w Brynowie.
Knapik potwierdził, że jest to połączenie z punktu widzenia organizacji bardzo ważne; zasugerował też, że umożliwia ono - jeżeli organizator transportu, którym jest Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia poprzez Zarząd Transportu Metropolitalnego, sobie tego zażyczy - utworzenie tramwajowej linii okrężnej w centrum Katowic, ulicami: Grundmanna, Gliwicką, przez Plac Wolności, 3 Maja, Rynek, Al. Korfantego i Chorzowską.
Odpowiedzialny za transport członek zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Grzegorz Kwitek wyraził nadzieję, że oba tegoroczne otwarcia nowych linii tramwajowych w regionie: w sosnowieckiej dzielnicy Zawodzie oraz wzdłuż katowickiej ul. Grundmanna, to początek nowego rozdziału.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.