Przeładunkowy terminal morski CO2, wspólny projekt Orlenu, Lafarge Cement i Air Liquide Polska, uzyskał grant Komisji Europejskiej w wysokości 2,54 mln euro m.in. na przygotowanie dokumentacji projektowej. Inwestycja wpisuje się w strategiczne cele koncernu ograniczania emisji własnych CO2.
Jak podkreślił Orlen, informując w środę o przyznaniu grantu, koncern w latach 2027-2030 będzie dysponował potencjałem zagospodarowania lub sekwestracji 3 mln ton CO2 rocznie.
Morski terminal przeładunkowy dwutlenku węgla - wspólne przedsięwzięcie Orlen, Lafarge Cement S.A. i Air Liquide Polska - uzyskał grant Komisji Europejskiej na przygotowanie dokumentacji projektowej inwestycji oraz studiów wykonalności łańcucha dostaw. Budowa terminala przyczyni się do realizacji strategicznych celów koncernu w zakresie ograniczania emisji własnych CO2 - oznajmił Orlen.
Według niego, realizacja projektu umożliwi także świadczenie usług związanych z zarządzaniem CO2 na rzecz podmiotów, dla których jego wychwytywanie i sekwestracja jest jedyną dostępną technologią umożliwiającą redukuję emisji.
Orlen wyjaśnił, że planowany terminal CO2 jest częścią inicjatywy PL-EU Interconnector, wpisanej na listę Projektów Wspólnego Zainteresowania - PCI, na którą trafiają projekty szczególnie istotne z punktu widzenia realizacji polityki energetycznej i klimatycznej Unii Europejskiej.
Celem projektu jest finalizacja badań inżynieryjnych i transportowych, niezbędnych do budowy multimodalnego terminala dwutlenku węgla w Gdańsku - zaznaczono w informacji. Podkreślono zarazem, że grant w wysokości 2,54 mln euro został przyznany w ramach programu Łącząc Europę - CEF Energy PCI Studies i posłuży do przygotowania dokumentacji projektowej, w tym do realizacji Front-End Engineering Design (FEED) dla terminala morskiego.
Jak zapowiedział Orlen, budowa terminala będzie podzielona na dwa etapy, przy czym w pierwszym instalacja ma uzyskać przepustowość 3 mln ton CO2 rocznie. Koncern wyliczył, że około 1 mln ton CO2 przypadnie właśnie jemu - na potrzeby sekwestracji dwutlenku węgla z zakładu produkcyjnego w Płocku, około 1 mln ton wykorzysta spółka Lafarge Cement, natomiast pozostałe około 1 mln ton zostanie udostępnionych w ramach usług komercyjnych.
Z takiego rozwiązania skorzystają branże, w których uniknięcie emisji CO2 jest trudne z powodów technologicznych, skutkujących brakiem możliwości istotnego ograniczenia emitowanego dwutlenku węgla, w szczególności sektor hutniczy i cementowy - ocenił Orlen.
Koncern uściślił, że przewidywanym miejscem budowy terminala jest Gdańsk, przy czym według założeń, CO2 będzie dostarczany z zakładów przemysłowych centralnej i północnej części kraju, a następnie przeładowywany na statki i transportowany do docelowych miejsc sekwestracji zlokalizowanych pod dnem morza. Początkowo transport dwutlenku węgla do terminala będzie realizowany koleją, jednak docelowym rozwiązaniem jest budowa rurociągu przesyłającego CO2 - wyjaśniono w informacji.
Jak przypomniał Orlen, spółka Lafarge Cement, będąca jego partnerem przy przedsięwzięciu, w styczniu 2023 r. podpisała umowę na dofinansowanie projektu Kujawy Go4ECOPlanet w ramach konkursu Innovation Fund. Projekt przewiduje uruchomienie w 2027 r. w Cementowni Kujawy instalacji do wychwytywania CO2, która umożliwi całkowitą redukcję śladu węglowego z wypału klinkieru.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.