ArcelorMittal Poland przewiózł pierwsze 200 ton stali pomiędzy swoimi oddziałami na Śląsku i w Krakowie przy użyciu ciężarówki z napędem elektrycznym. Jak podkreślili w środę przedstawiciele spółki, jest to pierwszy taki test przeprowadzony przez ten koncern hutniczy w Europie.
Według informacji przekazanych przez Grzegorza Kotarbę, szefa ds. zakupów transportu drogowego dla ArcelorMittal Poland, odpowiedzialnego za pilotażowe dostawy stali elektryczną ciężarówką, pojazd kursował przez pięć dni ze Śląska do Krakowa; w tym czasie wykonał 10 kursów i pokonał łącznie trasę ponad 1000 km. Tygodniowy pilotaż pozwolił na redukcję emisji CO2 z transportu lądowego firmy o ponad 1,5 tony.
We wrześniu wypożyczona do testów elektryczna ciężarówka Volvo FH Electric przez tydzień kursowała między oddziałem firmy w Krakowie, skąd przewoziła kręgi stali do ArcelorMittal Distribution Solution (AMDS) w Bytomiu - oddziału zajmującego się przetwarzaniem i dystrybucją produktów do klientów, a oddziałem w Świętochłowicach, skąd zabierała produkty przeznaczone do dalszego przetworzenia w krakowskim AMDS.
Trasa została maksymalnie zoptymalizowana - wskazali przedstawiciele AMP - bo samochód ciężarowy był prawie ciągle w użytku. Pusty przebieg w ramach jednego kursu wyniósł 5 km - był to dystans potrzebny na przejazd z AMDS Bytom do oddziału ArcelorMittal Poland w Świętochłowicach. Auto na naładowanie baterii wykorzystywało czas obowiązkowej przerwy kierowcy.
Spółka zapowiedziała, że trwające tydzień testy zostały zakończone, ale niewykluczony jest kolejny pilotaż - tym razem zimą, aby przetestować tego rodzaju transport w trudniejszych warunkach pogodowych. Planowane jest także użycie pojazdów innych marek i przy innej konfiguracji baterii.
Przedstawiciele AMP zastrzegają, że dostawy wyłącznie elektrycznym transportem to wciąż odległa przyszłość. Nowe rozwiązanie jest obecnie bardzo kosztowne, a do ładowania ciężarówek trzeba wykorzystywać ogólnodostępną infrastrukturę dla samochodów osobowych. Jednak w horyzoncie kolejnych kilku, kilkunastu lat powinna być to opcja bardziej dostępna dla przedsiębiorstw przemysłowych.
Według przekazanych informacji Grupa ArcelorMittal stawia sobie za cel zmniejszenie swojej emisji CO2 o 35 proc. do 2030 r., a do 2050 r. chce osiągnąć neutralność klimatyczną.
ArcelorMittal Poland skupia połowę potencjału produkcyjnego polskiego hutnictwa i jest największym producentem stali w Polsce. W skład zatrudniającego blisko 10 tys. pracowników (ze spółkami zależnymi) koncernu wchodzą huty w Krakowie, Dąbrowie Górniczej, Sosnowcu, Świętochłowicach i Chorzowie. Do koncernu należą też Zakłady Koksownicze Zdzieszowice - największy producent koksu w Europie.
AMP należy do globalnego koncernu ArcelorMittal - największego na świecie producenta stali, którego obroty sięgnęły w 2022 r. 79,8 mld dolarów, a produkcja stali surowej w zakładach firmy wyniosła 59 mln ton.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.