W pierwszej części przetargu wyłoniono dwóch potencjalnych dostawców jednostki Terminalu FSRU w Zatoce Gdańskiej - poinformował we wtorek Gaz-System. To Mitsui O.S.K. Lines oraz BW LNG - dodano.
Gaz-System poinformował we wtorek, że zakończył pierwszą część przetargu i wyłonił dwóch potencjalnych dostawców jednostki terminalu FSRU w Zatoce Gdańskiej.
Jak podano w komunikacie, Gaz-System zawarł porozumienia tzw. Term Sheet z dwoma armatorami, określające ramowe warunki dostarczenia i użytkowania pierwszej jednostki FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit), która ma pełnić funkcję terminalu regazyfikacyjnego w Zatoce Gdańskiej.
Zwrócono uwagę, że porozumienia Term Sheet zostały podpisane z dwoma podmiotami - Mitsui O.S.K. Lines oraz BW LNG, wyłonionymi w trakcie pierwszej części postępowania przetargowego. Gaz-System podkreślił, że firmy te są światowymi liderami w branży FSRU.
BW LNG jest spółką w całości należącą do BW Group, wiodącej firmy sektora morskiego, posiadającej flotę ponad 490 statków przewożących ropę i gaz, z czego 33 to zbiornikowce LNG i FSRU. Japoński Mitsui O.S.K. Lines posiada 111 statków na LNG, w tym największą na świecie jednostkę FSRU o nazwie Bauhinia Spirit - podał Gaz-System.
Nadal trwa postępowanie przetargowe, które w drugim etapie ma wyłonić jednego dostawcę spośród dwóch wstępnie wybranych, z którym podpisana zostanie umowa czarterowa (Time Charter Party). Rozpoczęcie świadczenia usług regazyfikacji planowane jest na początek 2028 roku - poinformował Gaz-System.
Gaz-System przypomniał, że jednostka FSRU będzie przystosowana do prowadzenia procesu regazyfikacji na poziomie 6,1 mld m sześc. paliwa gazowego rocznie. Firma podpisała już umowę na wykorzystanie całej oferowanej mocy regazyfikacyjnej dla tej jednostki.
Porozumienia Term Sheet z Mitsui O.S.K. Lines oraz BW LNG regulują najważniejsze warunki przyszłej umowy czarterowej, takie jak termin dostawy statku, obowiązki stron, konsekwencje opóźnienia dostawy, okres czarteru.
Postanowienia zawarte w Term Sheet nie mają charakteru wiążących zobowiązań stron, jednak określają +mapę drogową+ dalszych negocjacji umowy czarterowej i w zasadniczym kształcie będą odzwierciedlone w docelowej umowie czarterowej (Time Charter Party), którą Gaz-System planuje zawrzeć na okres 15 lat z jednym z tych podmiotów - wyjaśniła spółka.
Jesteśmy już o krok od podpisania umowy na czarter jednostki FSRU czyli pływającego terminalu w Zatoce Gdańskiej. (...) Realizacja projektu FSRU jest dopełnieniem długoterminowej strategii dywersyfikacji kierunków dostaw błękitnego paliwa i budowy bezpieczeństwa gazowego Polski i regionu - podkreśliła pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Anna Łukaszewska-Trzeciakowska, cytowana w informacji spółki. Dodała, że stanowi to przeciwwagę dla rosyjskich dostaw w regionie i daje nowe możliwości rozwoju gospodarczego naszego kraju.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.