REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
14 listopada 2023 14:00 Portal gospodarka i ludzie autor: MD

Górnictwo: Segment Famur miał ponad 260 mln zł przychodów w III kwartale

Segment Famur w Grupie Grenevia odpowiada za rozwiązania dla górnictwa i energetyki wiatrowej
fot: Famur

Grupa Grenevia (dawny Famur) podsumowała wyniki za dziewięć miesięcy br. oraz za III kwartał. Od stycznia do września osiągnęła 1 149 mln zł przychodów, co oznacza wzrost o 34 proc. w stosunku do analogicznego okresu w roku ubiegłym. W samym III kwartale przychody wyniosły 368 mln zł, co stanowi wzrost o 61 mln względem 2022 r. Jeśli chodzi o zysk netto, to w okresie dziewięciu miesięcy wyniósł on 154 mln zł, w tym 62 mln zł za sam III kwartał br.

Grupa Grenevia rozwija działalność w czterech segmentach biznesowych: segmencie wielkoskalowej fotowoltaiki (PV) skoncentrowanej w Projekt Solartechnik; systemów bateryjnych dla e-mobilności i magazynów energii („e-mobilność”) w ramach IMPACT Clean Power Technology; nowoczesnych rozwiązań dla sektora dystrybucji energii („elektroenergetyka”) na bazie spółki Elgór+Hansen, rozwiązań dla górnictwa i energetyki wiatrowej w ramach marki Famur.

W tym ostatnim segmencie w okresie dziewięciu miesięcy przychody zewnętrzne wyniosły 840 mln, z czego 262 mln zł za sam III kwartał br. Natomiast portfel zamówień w segmencie Famur, rozumiany jako dostawy maszyn i urządzeń oraz dzierżawy zgodnie z terminami obowiązywania umów, na koniec września 2023 r. wyniósł ok. 774 mln zł . Zysk brutto na sprzedaży za okres 9 miesięcy 2023 r. w segmencie wyniósł 352 mln zł, co stanowi wzrost o 68 mln zł w stosunku do okresu porównywalnego w następstwie wyższych przychodów oraz wzrostu w udziale sprzedaży bardziej rentownych przychodów z aftermarket i dzierżaw.

Grenevia w komentarzu do raportu okresowego wskazała uwarunkowania w jakich działał segment Famur.

„W obszarze produkcji maszyn górniczych dla rynków eksportowych w minionym okresie 9 miesięcy 2023 roku obserwowano spadek popytu na nowe urządzenia oraz utrzymującą się agresywną konkurencję ze strony producentów z Chin. Zakupy inwestycyjne zagranicznych kopalni pozostają pod presją spadających cen węgla, które wracają do poziomów z okresu przed rozpoczęciem wojny w Ukrainie. Na koniec grudnia 2022 roku średnia cena węgla energetycznego kształtowała się na poziomie ~190 USD/t, z końcem września ceny spadły o ok. 31 proc. do poziomu ~130 USD/t. W związku z obowiązującymi sankcjami, segment nie prowadzi również ofertowania na rynku rosyjskim i białoruskim. Pomimo niesprzyjających czynników zewnętrznych, Famur w dalszym ciągu dążył do pozyskiwania zamówień z rynków takich jak Ameryka Północna, Australia, Azja południowo-wschodnia i Chiny, gdzie rywalizuje jakością produktu, kompleksowością rozwiązań oraz usługami aftermarket. W kraju obecna sytuacja rynkowa utrzymuje się na stabilnym poziomie, jednak nadal pozostaje pod presją zmian wynikających z przyjętego programu wygaszania kopalń węgla energetycznego oraz dużej niepewności co do zapotrzebowania na surowiec w okresie zimowym. Widoczna poprawa na rynku polskim, jak również rynkach zagranicznych, dotyczy przede wszystkim obszaru aftermarketowego związanego z serwisem, dostawami części, remontami maszyn i urządzeń oraz dzierżawami kombajnów (przychody powtarzalne) zwiększających od kilku kwartałów swój udział w przychodach segmentu” – napisano w komentarzu.

Podano także, że sprzedaż eksportowa segmentu Famur za okres 9 miesięcy 2023 r. stanowiła ok. 13 proc. przychodów segmentu, wobec 44 proc. w okresie porównywalnym 2022 r. Spadek wynikał głównie z ograniczenia sprzedaży do Rosji i krajów WNP, których udział w przychodach spadł do ok. 3 proc. wobec 13 proc. w porównywalnym okresie 2022 r.

Wyjaśniono też, że Famur bo po wybuchu wojny w Ukrainie wstrzymał ofertowanie na nowe maszyny i urządzenia (kompleksy ścianowe) na rynek rosyjski, a notowane przychody to głównie efekt realizacji zobowiązań serwisowych wynikających z umów zawartych w poprzednich okresach. Jednocześnie segment Famur rozpoczął w 2023 r. proces dezinwestycji posiadanych na terenie Rosji aktywów, celem całkowitego wycofania się z rynku rosyjskiego. Jest on kontynuowany, a jego przeprowadzenie wymaga spełnienia szeregu wymagań formalno-prawnych wprowadzonych przez Federację Rosyjską.

Sprzedaż do USA wyniosła 2 proc. względem 12 proc. w okresie porównywalnym w związku z zakończeniem realizacji kontraktu na dostawę urządzeń górniczych na ten rynek. Jednocześnie, jest tu systematycznie rozwijana oferta w zakresie części zamiennych. Pozostałe przychody z eksportu stanowiły 8 proc. względem 19 proc. w tym samym okresie 2022 roku, głównie w wyniku zakończenia realizacji kontraktów dla klientów z Indonezji i Chin, co częściowo skompensowano wyższą sprzedażą w obszarze aftermarket. Ponadto w IV kwartale został podpisany pierwszy kontrakt na dostawę kombajnu chodnikowego do Arabii Saudyjskiej z terminem realizacji na początku kolejnego roku.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • GHTPR
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Wstrząs w kopalni, załoga wycofana
18 listopada 2024
58 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]