W ruchu Borynia kopalni Borynia-Zofiówka-Bzie od ponad dwóch lat trwają prace związane z pogłębieniem szybu II. Konieczne było m.in. odseparowanie części szybu, w której trwa normalny ruch, od części przeznaczonej do pogłębienia.
W tym celu zabudowano sztuczne dno, mające na celu zabezpieczenie osób pracujące poniżej, przy głębieniu szybu. Jego zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa pracującym poniżej górnikom przez przechwycenie tzw. mas spadających szybem. Takie zagrożenie istnieje zwłaszcza w warunkach szybu z eksploatowanym wyciągiem górniczym.
Obecnie realizowane są prace przygotowawcze udostępniające szyb II poprzez wykonanie upadowych technologicznych m.in. do komory maszyn wyciągowych i przekopu technologicznego. Wykonane zostało już zbicie wlotu do komory maszyn wyciągowych z rurą szybową, bardzo istotna część całego zadania.
Prace przebiegają tradycyjną techniką urabiania na zbicie wyrobisk poziomych z pionowymi. Od trzech miesięcy wykonywane są wloty oraz wyrobiska pod dnem szybu. Tego etapu nie można realizować z użyciem materiałów wybuchowych.
Trwają też prace przy drążeniu wyrobisk technologicznych od poziomu 950 do poziomu komory maszyny wyciągowej i przekopu technologicznego. Drążony jest ponadto poziom 1120. Zadania realizowane są w najwyższym reżimie bezpieczeństwo ze względu na fakt, że ich miejscem jest wyrobisko pionowe, a w grę wchodzą spore wysokości.
Udostępnienie poziomu 1120 m w kopalni Borynia-Zofiówka-Bzie ruch Borynia, to jeden z najistotniejszych projektów, realizowanych obecnie w Jastrzębskiej Spółce Węglowej. Dzięki tej inwestycji zakład będzie mógł wydobywać węgiel koksowy o najlepszych parametrach jakościowych przez kolejnych 30 lat.
Głównym wykonawcą zadania jest Przedsiębiorstwo Budowy Szybów (Grupa JSW).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Proszę tutaj zaznaczyć iż prace te wykonuje firma PBSz w całości, redaktor nie wspomniał nic o wydrążeniu opadowych, komory oraz technologicznej w bardzo krótkim czasie, tylko dzięki poświęceniu, trudzie oraz świetnej organizacji udało się zakończyć drążenie 6 miesięcy wcześniej niż planowano. Oby dokończenie kier. S obyło się już bez niespodzianek! Pozdrawiam