Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała decyzję środowiskową ws. planowanej 5,2-kilometrowej linii tramwajowej na południe Katowic - podało w piątek miasto. Decyzja umożliwia dokończenie prac projektowych, uzyskanie pozwolenia na budowę i ogłoszenie przetargu na budowę.
Jak przekazała rzeczniczka katowickiego urzędu miasta Sandra Hajduk, wraz z budową nowego centrum przesiadkowego Kostuchna, ma to być największa inwestycja w obszarze transportu publicznego w najnowszej historii tamtejszego samorządu. Jej łączna wartość szacowana jest na ponad 350 mln zł. Przetarg na budowę ma ruszyć najpóźniej w II poł. 2024 r.
Pięciokilometrowa nowa linia tramwajowa, która pierwotnie miała powstać do 2020 r., ma prowadzić od dzisiejszej pętli tramwajowej w dzielnicy Brynów do dzielnicy Kostuchna. Na nowej trasie ma być osiem przystanków, oddalonych o 600-800 m. Projekt zakłada, że połączenie umożliwi podróż z Kostuchny na katowicki rynek w 22-24 minuty. Prędkość komunikacyjna ma wynosić 24-30 km/h.
Jak przypomniała w piątek Hajduk, prezydent miasta Marcin Krupa złożył wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla tej inwestycji w lutym 2019 r. Było to zwieńczenie kilku lat pracy nad dokumentacją projektową, w czasie których m.in. w konsultacjach wybrano przebieg liczącej 5,2 km linii (ma ona biec na obrzeżach obszaru zurbanizowanego).
We wrześniu 2020 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Katowicach wydał decyzję środowiskową, ta jednak została zaskarżona przez przyrodnicze organizacje pozarządowe. Sprawa została przekazana do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.
Po wielu interwencjach prezydenta Katowic ostateczna decyzja GDOŚ z 21 sierpnia br. uchyla decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia () w części i w tym zakresie orzeka co do istoty sprawy lub umarza postępowanie organu pierwszej instancji, a w pozostałej części utrzymuje decyzję w mocy. Decyzja jest ostateczna w administracyjnym toku instancji - przekazała Hajduk.
Otrzymanie decyzji oznacza, że możemy ponownie ruszyć z pracami projektowymi. W przyszłym roku rozpoczniemy przetarg na wybór wykonawcy tramwaju na południe - zapowiedział, cytowany przez rzeczniczkę, prezydent Krupa.
Zakończenie prac projektowych, zgodnie z umową, ma nastąpić do 12 miesięcy od uprawomocnienia się decyzji środowiskowej. Kolejnym krokiem będzie uzyskanie pozwolenia na budowę, które z kolei umożliwi ogłoszenie przetargu na wykonawcę robót budowlanych. Przetarg ma zostać ogłoszony najpóźniej w drugiej połowie 2024 r.
Budowa nowej linii do południowych dzielnic Katowic miała być jednym z elementów szacowanego obecnie na ok. 1,5 mld zł netto kosztów kwalifikowanych projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii na lata 2014-20. Jest on dotowany z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko poprzedniej perspektywy.
Na początku 2020 r. katowicki samorząd informował o przesunięciu ponad 71 mln zł uzgodnionej unijnej dotacji z opóźnionego projektu nowej linii tramwajowej na inne zadania. Miasto przekonywało, że na wydłużenie czasu projektowania inwestycji wpłynęło oczekiwanie na wydanie decyzji środowiskowej przez RDOŚ.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.