Ponad sto dziewięćdziesiąt wagonów kolejowych i wąskotorowych wózków kopalnianych zamierza sprzedać Spółka Restrukturyzacji Kopalń. Część z nich wystawiana jest na przetarg już po raz trzynasty. Zbędny tabor kolejowy pochodzi z trzech dawnych kopalń węgla kamiennego: KWK Pokój w Rudzie Śląskiej, KWK Makoszowy w Zabrzu oraz KWK Wieczorek w Katowicach.
Dosyć długo na nabywcę czeka 12 wagonów – piaskarek normalnotorowych z byłej KWK Pokój. Termin przetargu wyznaczono na 21 czerwca 2023 r.
– Przedmiotowe wagony były dotychczas przedmiotem 12 postępowań przetargowych, które nie zakończyły się podpisaniem umowy. Obecne postępowanie przetargowe jest 13. z kolei. Pierwsze postępowanie przetargowe miało miejsce w 2019 r. - informuje Mariusz Tomalik, główny specjalista Zespołu do spraw Wizerunku i Komunikacji Spółki w Dziale Marketingu i Wizerunku Spółki Restrukturyzacji Kopalń SA w Bytomiu.
SRK zamierza znaleźć nabywców 178 wozów z byłej KWK Makoszowy w Zabrzu. Prawdopodobnie są to już wszystkie wozy pozostałe w Makoszowach, gdyż tamtejszy oddział SRK został zlikwidowany i nie ma potrzeby dalszego utrzymywania tam taboru kolejowego. Wozy z byłego Oddziału KWK Makoszowy w latach poprzednich były przedmiotem postępowań przetargowych i część z nich została sprzedana.
Najwięcej z Makoszów pozostało taboru o rozstawie kół 550 mm. To 73 sztuki wozów kopalnianych średnich „Montana”, 77 sztuk wozów średnich WNS oraz kontener górniczy KGPO do transportu paliwa i olejów. Prócz tego jest 26 sztuk wozów urobkowych średnich nieresorowanych WNS o rozstawie kół 750 mm, a także wóz do transportu butli gazów technicznych, także o rozstawie kół 750 mm.
Znacznie mniej pojazdów kolejowych pozostało na terenie dawnej KWK Wieczorek. To wóz dołowy ratunkowy, dwa wozy dołowe osobowe, dwie drzewiarki oraz dwa wozy urobkowe duże.
W poprzednich kilku latach sporadycznie zdarzało się, że Spółka Restrukturyzacji Kopalń przekazywała różnym podmiotom nieodpłatnie tabor kolejowy. W 2019 r. sfinalizowano dwie takie umowy darowizny. Pierwsza podpisana z gminą Zebrzydowice, obejmowała wagonik 3 tonowy, sześć metrów bieżących torowiska o rozstawie 750 mm oraz używaną obudowę łukową. Druga umowa darowizny podpisana została z Pałacem Schoena Muzeum w Sosnowcu, obejmowała m.in. mały wóz kopalniany o pojemności 1000 litrów na fragmencie podtorza. Ten sam Pałac Schoena w 2020 r. na podstawie umowy darowizny otrzymał od SRK wagon kryty 8520-8 z kolejki wąskotorowej, szyny typu S49 wraz z niezbędnymi podkładkami i śrubami.
W 2021 r. sfinalizowane były trzy umowa darowizny dotyczące sprzętu kolejowego z SRK. Na mocy jednej z nich Muzeum Miejskie w Siemianowicach Śląskich otrzymało wóz do transportu materiałów pomocniczych na tor 550 mm, czyli tak zwaną drzewiarkę. Beneficjentem drugiej umowy darowizny była Parafia Matki Bożej Częstochowskiej w Mysłowicach. Umowa ta obejmowała lokomotywę akumulatorową LEAB B11 12T, wóz kopalniany materiałowy, drzewiarkę górniczą, torowisko kopalniane w liczbie 3 kompletów, w tym: 6 szyn s 32o długości 6 m, 30 podkładów drewnianych i 120 sztuk szyniaków.
Również w 2021 r. zawarta została umowa darowizny pomiędzy SRK a gminą Bytom, obejmując infrastrukturę i tabor kolei wąskotorowej zlokalizowane na oddziałach KWK Makoszowy, KWK Centrum, KWK w Całkowitej Likwidacji oraz KWK Wieczorek II. W zakresie umowy znalazły się m.in.: wozy średnie do transportu materiałów długich, platformy WOZ, wozy urobkowe, lokomotywy WLp czy wagony podsadzkowe. Przedmioty te trafiły na teren stacji Bytom Karb Wąskotorowy, w celu wykorzystania ich przez Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.