REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
30 kwietnia 2023 11:04 Portal gospodarka i ludzie autor: TRz 2.3 tys. odsłon

Czas na odbudowę linii kolejowych do sudeckich kopalń

Linia kolejowa nr 137 Katowice - Legnica w Piławie Dolnej, czyli trasa, od której miałaby odchodzić postulowana bocznica do kamieniołomu
fot: Tomasz Rzeczycki

Warszawska fundacja ProKolej zgłosiła propozycję odbudowy kilku sudeckich linii kolejowych na Dolnym Śląsku oraz bocznic prowadzących do kopalń odkrywkowych. Dostrzega w nich potencjał tras zarówno w ruchu pasażerskim, jak i towarowym. Swoje propozycje fundacja zgłosiła w połowie kwietnia w ramach konsultacji społecznych prowadzonych przez Urząd Marszałkowski województwa dolnośląskiego.

Jedną z proponowanych do odbudowy tras jest licząca 11 km linia kolejowa nr 334 Kamieniec Ząbkowicki – Złoty Stok, rozebrana w 2017 roku. Trasa ta funkcjonowała w latach 1900-1997, a jej kres położyła powódź, która zniszczyła most nad Nysą Kłodzką w Kamieńcu Ząbkowickim. W przeszłości linia ta służyła do obsługi kopalni rud arsenu i huty w Złotym Stoku. Teraz miałaby ułatwiać dojazd turystom do kopalni.

– Mamy świadomość, że linia ta jest mocno przeorana po powodzi. To by była linia do obsługi ruchu turystycznego w kopalni. Przebieg tej linii jest korzystny. Można sobie wyobrazić bezpośrednie pociągi z Wrocławia do Złotego Stoku - mówi Jakub Majewski, prezes zarządu fundacji ProKolej.

Stanowisko kopalni wobec tego pomysłu jest przychylne.

– Całym sercem jestem za odbudową tej linii - mówi Elżbieta Szumska, właścicielka większości udziałów w Przedsiębiorstwie Usług Turystycznych Kopalnia Złota.

Złotostocka kopalnia udostępniona została zwiedzającym w 1996 r. i od tego czasu stała się jedną z głównych atrakcji południowej Polski. Rocznie odwiedza ją ponad dwieście tysięcy turystów, dojeżdżających głównie samochodami i autokarami. Gdyby odbudować tory do Złotego Stoku, rozebrane na zlecenie PKP Polskie Linie Kolejowe, pojawiłaby się alternatywa.

– Mamy dwa duże parkingi przy kopalni. Miejsc brakuje dwa razy w roku, 3 maja i na Boże Ciało. Zapasowo wydzierżawiłam jeszcze jeden parkin po drugiej stronie drogi - dodaje Elżbieta Szumska.

Nie tylko turystyczna kopalnia mogłaby skorzystać na postulatach fundacji ProKolej. Fundacja zaproponowała też odbudowę kilkukilometrowego, brakującego odcinka toru Tłumaczów - Otovice. W przeszłości trasa ta wykorzystywana była do tranzytowego przewozu polskiego węgla z kopalń w Wałbrzychu na ziemię kłodzką. Teraz mogłaby posłużyć do przewozu kruszywa z kopalni melafiru w Tłumaczowie. To właśnie staraniem kopalni kilkanaście lat temu odbudowany został odcinek od węzła kolejowego w Ścinawce Średniej do Tłumaczowa.

Innym postulatem zgłoszonym przez warszawską fundację, a mającym znaczenie dla branży górniczej, jest postulowana budowa bocznicy łączącej linię kolejową nr 276 Wrocław - Międzylesie z kopalnią odkrywkową Braszowice, położoną kilka kilometrów na zachód od Kamieńca Ząbkowickiego.

Kolejnym pomysłem jest budowa bocznicy z Piławy Górnej do kopalni Kośmin. Bocznica ta miałaby odchodzić od linii kolejowej nr 137 Katowice - Legnica. Prócz tego fundacja postuluje odtworzenie linii kolejowej z Kamiennej Góry w stronę Kowar, aby umożliwić wywóz urobku z Jeleniogórskich Kopalń Surowców Mineralnych w Pisarzowicach.

Inny wniosek warszawskiej fundacji ProKolej dotyczy odtworzenia międzypaństwowej linii kolejowej nr 284 na odcinku Mirsk - Jindřichovice pod Smrkem. Zdaniem prezesa fundacji Jakuba Majewskiego byłoby to możliwe ze środków finansowych międzynarodowego programu Interreg, z którego można pozyskiwać pieniądze na inwestycje na pograniczu państw Unii Europejskiej.

 

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
Aktualności powiązane
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • GTXZA
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Spółka węglowa ogłasza dodatni roczny wynik finansowy
13 stycznia 2025
19.7 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]