PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
21 marca 2023 11:15 Polska Agencja Prasowa

Gospodarka: Polacy chcą regularniej oszczędzać na tzw. czarną godzinę

46 proc. badanych jako wniosek, który można wyciągnąć z trudnej sytuacji ekonomicznej wskazało większe zainteresowanie wiadomościami gospodarczymi, 30 proc. dywersyfikację oszczędności
fot: Pixabay

98 proc. Polaków odczuwa skutki inflacji i wzrostu cen - wynika z badania Poziom wiedzy finansowej Polaków 2023, opublikowanego przez Warszawski Instytut Bankowości i Fundację GPW. Dziewięciu na dziesięciu ankietowanych nie rozważa w najbliższym czasie samodzielnego inwestowania - dodano.

98 proc. Polaków odczuwa skutki inflacji i wzrostu cen - wynika z raportu Poziom wiedzy finansowej Polaków 2023, opublikowanego przez Warszawski Instytut Bankowości i Fundację GPW. 24 proc. zdecydowanie uważa, że przyczyny wysokiej inflacji są wystarczająco przejrzyście tłumaczone przez ekspertów, media i instytucje publiczne, 58 proc. - że raczej tak, 7 proc. - iż raczej nie, a 4 proc. - że zdecydowanie nie.

85 proc. ankietowanych stara się niwelować spadek wartości pieniądza w swoich portfelach poprzez ograniczanie wydatków, a 67 proc. przez rezygnację lub zmianę dotychczasowego stylu życia - wskazano. 82 proc. zadeklarowało, że nie ma możliwości oszczędzania i inwestowania. Prawie połowa 30- i 40-latków ma również problem ze spłatą swoich zobowiązań, a 16 proc. ogółu badanych deklaruje konieczność znalezienia dodatkowego źródła dochodu - zauważono.

46 proc. badanych jako wniosek, który można wyciągnąć z trudnej sytuacji ekonomicznej wskazało większe zainteresowanie wiadomościami gospodarczymi, 30 proc. dywersyfikację oszczędności, 29 proc. większe myślenie o przyszłości, a 20 proc., że należy więcej/regularniej oszczędzać na tzw. czarną godzinę. Jak przekazano, 53 proc. respondentów oceniło, że poprawa wiedzy ekonomicznej może przyczynić się do lepszego rozumienia mechanizmów gospodarki, 48 proc. do lepszego gospodarowania budżetem domowym, a 45 proc. do zwiększenia poczucia bezpieczeństwa finansowego.

Odnośnie swojego poziomu wiedzy o zasadach funkcjonowania Giełdy Papierów Wartościowych, 1 proc. oceniło ją jako bardzo dużą, 6 proc. jako raczej dużą, 15 proc. jako przeciętną, 34 proc. jako raczej małą, 30 proc. jako bardzo małą, a 14 proc. jako brak wiedzy - wynika z raportu. W pięciostopniowej skali, badani oceniają średnio swoją wiedzę ekonomiczną na poziomie 2,88.

Głównymi źródłami wiedzy o finansach i ekonomii, mimo spadku w ujęciu rok do roku, pozostają: Internet (spadek o 13 pp. do 61 proc.) i media (spadek o 1 pp. do 43 proc.). W porównaniu z ubiegłorocznym badaniem o 8 pp. wzrósł odsetek osób, które w tej kwestii polegają na instytucjach publicznych (do 32 proc.) - zauważono. - Niezmiennie wysoko plasują się w tym zestawieniu również instytucje sektora finansowego i banki - wskazuje na nie 39 proc. respondentów. W porównaniu do roku 2022 aż o 10 pp. spadł za to odsetek badanych, którzy za źródło wiedzy ekonomicznej wskazali uczelnie lub szkoły - dodano.

44 proc. badanych jako obszar wymagający największej uwagi w kwestii uzupełnienia własnej wiedzy wskazało cyberbezpieczeństwo, a 33 proc. inwestowanie. Jak stwierdzono, istotny wzrost wskazań odnotowano w zakresie wiedzy nt. kredytów i pożyczek - 24 proc. (wzrost r/r o 6 pp.), a także systemu podatkowego - 23 proc. (wzrost r/r o 5 pp.) oraz oszczędzania - 19 proc. (wzrost r/r o 6 pp.).

Najbardziej rozpoznawalnym instrumentem - zgodnie z raportem - są akcje - 91 proc. oraz obligacje - 66 proc. Jednak 9 na 10 ankietowanych nie rozważa w najbliższym czasie możliwości samodzielnego inwestowania - zauważono. 68 proc. ankietowanych jako obawy związane z inwestowaniem na GPW wskazało brak wystarczającej wiedzy, 27 proc. ryzyko związane z inwestowaniem, 26 proc. boi się poniesienia strat, a 19 proc. nie inwestuje, bo uważa, że nie posiada kapitału wyjściowego.

Cieszą natomiast wskazania dotyczące sposobów długookresowego oszczędzania na emeryturę - niemal każdy badany zna przynajmniej jeden z nich. Wśród najczęściej wskazywanych dominują: PPK - 88 proc. (wzrost r/r o 3 pp.), IKE - 73 proc. (wzrost r/r o 1 pp.), PPE -46 proc. (bez zmian r/r) oraz IKZE - 30 proc. - z najwyższym wzrostem r/r o 7 pp. - poinformowano.

Badanie Poziom wiedzy finansowej Polaków 2023 przeprowadzone zostało na zlecenie WIB i FGPW przez CBM Indicator na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie dorosłych 1000 osób metodą CATI w dniach 10 - 20 lutego br.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • NUTRC
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Górniczy związkowcy zwrócili się do minister przemysłu
16 kwietnia 2024
13,482 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]